Aredhel hraje na harfu...

... nebo se o to aspoň snaží.


Abych tenhle článek uvedla na správnou míru, podávám následující vysvětlení:
Nevím, kdy přesně došlo k založení mého blogu, protože od okamžiku, kdy jsem klikla na ono pověstné tlačítko, uplynuly do začátku nějaké aktivity ještě dva až tři týdny, kdy jsem se potýkala s designem (ne, že by výsledek za něco stál) a každou třetí hodinu si rozmýšlela, zda blog opravdu chci. 22.6. je nicméně datum, kdy jsem zde zveřejnila první články, takže by se dnešní den asi dal označit za první narozeniny mého blogu. (Hurá, hurá!!!)
Nejdřív jsem si říkala, že to budu tiše ignorovat, ale nakonec jsem se rozhodla, že v zájmu Irith, která je chronicky přesvědčená, že hobiti jsou na blogu z těch nejmladších (ne nejsou), přeci jenom nějakou tu zmínku utrousím...

Jedním ze tří článků, které jsem toho osudného odpoledne zveřejnila, je krátké představení mně samé, které je stále překvapivě aktuální. (Ty další dva články byly povídka Potřetí a báseň Amon Uilos.) V tomto zářném shrnutí mé osobnosti jsem mimo jiné utrousila i zmínku o mé zanedbatelné schopnosti hrát na jistý hudební nástroj. A proto jsem se na oslavu dnešního výročí rozhodla uvést tuto dovednost na pravou míru a předvést vám, co znamená ono tajemné "ovládám jistou úroveň hry na harfu".

Předem se omlouvám za ubohou úroveň nahrávajícího zařízení - jak obrazovou, tak zvukovou (byl to foťák) a neméně ubohou úroveň samotného výstupu. Ukázalo se totiž, že Aredhel je strašlivý trémista, ztrácející nervy v prázdném pokoji prázdného baráku v skoro prázdné městské čtvrti, pouze za přítomnosti naprosto tichého foťáku, který však byl zapnutý. Ach jo.


Proč mi nikdy nikdo neřekl, že natahování dvouminutového videa na Youtube zabere půl dne a sebere internet všem ostatním obyvatelům domu???


1. Champagner Perlen
Takové harfové cosi. Ale mně se to líbí. A co víc - umím to zahrát!

2. Comptine d'Un Autre Été
Znáte takovou tu hrozně ohranou melodii z Amélie? Jednou jsem hrála kamarádce na svatbě a ta si tuhle písničku přála. Všichni (tím myslím moji učitelku a její zkušenější žáky) mi prorokovali, že to nedám, ale já se to opravdu naučila! Jenže... harfa přeci jenom není klavír a tohle je OPRAVDU těžké zahrát. Takže ano, zvládnu to bez chyby, ale ne s tím proklatým foťákem v jedné místnosti, když vím, že mě při tom nahrává! Oproti ostatním nahrávkám, na které stačily dva až tři pokusy, si jich tahle skladba vyžádala aspoň třicet a čtyři natáčecí dny. Stejně jsem to nedala bez chyby. Nakonec jsem z několika favoritů vybrala tu nejpovedenější verzi (aspoň doufám) a rezignovala.



3. Proroctví Severu (The Prophecy of the North)
Tohle je pro ty, co byli na letošním Tolkienconu. Jedná se o píseň z pásma The Flight of the Noldor, které hráli Elsa a Bardě na kytary, konkrétně jedna z těch písní, která je přeložená i do češtiny. A ano, když jsem se to učila, zpívala jsem si k tomu, ale to na nahrávce neuslyšíte. Takový sebevrah zase nejsem.




Snad jste všichni přežili ve zdraví.

Chvíli jsem přemýšlela, že zařadím tenhle článek do rubriky Hudba, ale to by opravdu bylo domýšlivé...

Komentáře

  1. Je to naprosto úžasné! Sice o hře na harfu totálně nic nevím, ale slyšela jsem, že je to vážně těžké.
    Takže ano, plosím plosím, vezmi ji na Radostiny :-)
    K prvním narozeninám gratuluji. Tak jsme nejmladší hobiti, a to neukecáš! :-)
    Mimochodem, už jsem říkala, že mi strašně připomínáš jednu postavu z filmu, na který jsme se dívali o angličtině (Mary Boleyn z The other Boley girl - česky Králova přízeň). Ale fakt strašně. A ber to jako poklonu.Mimochodem, Proroctví severu je naprosto dokonalé. Na co se hrabe Společenstvo s kytarama...

    OdpovědětVymazat
  2. Všechno nejlepší!
    Je to nádhera. Neskonale tě obdivuji, že dovedeš hrát na tak krásný nástroj. A navzdory tvému veškerému sebekritizování na něj hraješ výborně! Opravdu.Píseň z Amélie znám (mimochodem, je to moc krásný film) Harfa je velice krásný nástroj patřící k mým oblíbeným, leč nedostupným hudebním prostředkům. Krásný je v kombinace s houslemi.

    OdpovědětVymazat
  3. Málokteré hudebníky obdivuji tak jako harfisty - naučit se to je velmi těžké. Výsledek je ale nádherný - je to taková "éterická" hudba, řekla bych.A samozřejmě všechno nejlepší!

    OdpovědětVymazat
  4. To je naprosto skvělé. Nemám slov. Vážně neskutečné. Určitě to vezmi s sebou, budeš nám tam hrát, protože něčemu takovému prostě nemohu konkurovat. Je to úžasné.
    A přeji všechno nejlepší a spoustu článků do dalších let.

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem jediný, kdo si všiml obrázku od Šárky v pozadí? :D
    Na malém videu nejde moc vidět, ale já jsem si ho zvětšil, abych viděl tu prý "mizernou" kvalitu videa. 720 není zas tak špatné, neboj :)
    Chyby jsem ve většině případů nejspíš kvalifikovaně přeslechl :D
    Buď jak buď, obdivuji každého, kdo dokáže hrát na nástroj takových rozměrů, nebo spíš na jakýkoli nástroj obecně (nikdy jsem sám nic nezkusil).
    Krom toho je harfa Thorinův nástroj :3
    (tedy co si vzpomínám).
    Jo, závěrem nesmím zapomenout pogratulovat. Rok je už hmatatelný úspěch...

    OdpovědětVymazat
  6. Bože, to je nádhera, kéž bych uměla něco takového. Mně nejde ani kytara, zahraju jen to nejlehčí...
    Vážně máš můj obdiv. Je to úžasné! ;-)
    Harfa se mi jako nástroj neskutečně líbí, vždycky se mi líbila. :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Gratuluji ti k prvním narozeninám, teď už se ti to bude hezky přičítat :) ..
    Hra na harfu je opravdu složitá věc, slyším to ze všech stran.
    Máš můj obdiv a moc hezky se to poslouchá.

    OdpovědětVymazat
  8. *Plác! Plác! Plác!* Nádherné, tleskám. Ta Amélie je naprosto dokonalá. Možná to říkám jen proto, že na harfu nehraji, ale na flétnu bych to určitě nedala.
    Můžu dvě otázečky? 1) Kolik má harfa strun? 2) Jaký je rozdíl mezi harfou a lirou? Je to o velikosti, tvaru, počtu strun...? Díky za odpovědi ;)

    OdpovědětVymazat
  9. [1]: Děkuji, děkuji, strašně moc!!! (Za takovouhle chválu ji na Radostniny určitě vezmu- snad nebude pršet.) Je to docela těžké, zvláště koordinace pravé a levé ruky, ale zase to není nic nezvládnutelného. ;-)
    Díky za kompliment- ale takhle hezká opravdu nejsem. :-)[2]: Děkuju!!! Tolik obdivu si vzhledem k mým schopnostem nezasloužím, ale potěší. ;-) Jsem překvapená kolik lidí má rádo harfu, já si ji jako malá vyprosila na rodičích, tak moc mi imponovala...[3]: Díky! Éterická je to správné slovo, i když dokáže být i docela intenzivní. Ale řekla bych, že naučit se třeba na housle je těžší (aspoň jak tak pozoruju sestru...).[4]: Strašně, strašně moc díky! A konkurovat určitě můžeš: kytara možná nevypadá tak efektně, ale je mnohem praktičtější a vděčnější. Můžeš zahrát cokoliv. Já se musím všechno poměrně dlouho učit, aby to nějak vypadalo...[5]: Já si říkala, jestli si ho někdo všimne. :-)
    Když říkáš, že to není tak špatné, tak ti budu věřit. Ono na foťáku to vypadalo celkem dobře, ale na počítači jsem se toho zděsila. Hmm, no co. Díky za tvůj odbiv, jestli jsi přeslechl chyby, tak budu předstírat, že si ho zasloužím. ;-)
    Já zapomněla na Thorina! No jo...[6]: Děkuju mockrát, ani nevíš, jak mě takovéhle reakce těší. Výborná motivace. :-) Další milovník harfy?[7]: Děkuju za gratulaci i za pochvalu. Jak jsem už řekla, je složité zkoordinovat ruce. A trefit se do strun. ;-)[8]: *Ukláním se.* Dík moc, myslím, že bys to dala, časem určitě.
    1. Harfy mají různý počet strun, záleží kolik obsáhnou oktáv. Logicky záleží na velikosti harfy. Moje je relativně malá (i když zdaleka ne nejmenší) a má 27 strun (spočítáno), ale ty velké mají až ke čtyřiceti. (A na všechny se hraje stejně, takže ano, také to umím.)
    2. Lyra: http://comps.canstockphoto.cz/can-stock-photo_csp3711841.jpg (drží se v ruce- jinak nevím, nikdy jsem na ni nehrála)
    Harfa: http://www.arpeggio.cz/index/images/Elysee%20HD.JPEG (drží se mezi koleny)
    :-D

    OdpovědětVymazat
  10. Aredhel hraje a je to dokonalé! :) Heč a já to viděla naživo! :) Tak jen doufám, že se ti povedlo dovézt harfu dom v celku a nepoškrabanou. A tyhle videa si asi brzo stáhnu na mobil :)

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: :-D Dík.y
    Harfu jsem dovezla v pořádku, i když jsem málem vypustila duši. Ale přežily jsme. Na mobil? Tak to je riskantní, tak dobré to zase není...

    OdpovědětVymazat
  12. WOW WOW WOW! :O Koukám! Já vždycky obdivovala všechny harfisty a harfistky, přišlo mi složité na něco takového hrát... A přitom je to takové krásné :) Máš můj obdiv a přeji vše nejlepší!!! :)

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Och, děkuju za pochvalu i za přání!!!! Nevím, jestli je v mém případě obdiv na místě, ale stejně... díky!

    OdpovědětVymazat
  14. Tak teď jsi mi vážně vyrazila dech! Hraješ naprosto skvěle! Harfa je jeden z mých nejoblíbenější nástrojů, to bych mohla poslouchat pořád :)
    Mimochodem, když jsi zmínila, že jsi hrála kamarádce na svatbě, myslíš, že by bylo reálné, že bys třeba jednou zahrála mě a mému elfovi? :D

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Děkuju mockrát!
    Hrát na svatbě by asi reálné bylo, kdybys mi dala vědět dostatečně dopředu, jenom musím upozornit na to, že moje harfa (stejně jako moje schopnosti) má jistá omezení. Je proto docela obtížné vybrat hudbu, kterou bych dokázala zahrát... (nejsem žádný profesionál :-) )

    OdpovědětVymazat
  16. Vše nejlepší k narozeninám. První rok, to je skutečně významné jubileum.Žádné slovo nedokáže vyjádřit můj obdiv k tobě. Když jsi na začátku zmínila slovo TROCHU čekala jsem něco docela jiného. Sice oplývám dokonalým hudebním hluchem, ale všechny skladby mi připadaly dokonale zahrané. Pokud v Amélii nějaká chyba byla, tak jsem si jí buď nevšimla, nebo nebyla absolutně znatelná.
    Ještě jedna otázka. Proč si myslíš, že zařazení do Hudby by bylo domýšlivé?

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Děkuju mockrát za přání i slova chvály, která si zrovna nezasloužím... Pokud si divák nevšímá chyb, rozhodně si nestěžuji. ;-)
    Nezařadila jsem to ale do hudby, protože TAK vysokou úroveň to vážně nemá, je to spíš taková sranda.

    OdpovědětVymazat
  18. Bože, to je tak krásné... Opravdu. Vždycky jsem hrozně moc obdivovala všechny, kdo umí zacházet s nějakým hudebním nástrojem, ale tohle je opravdu nádhera.
    Hrozně se podceňuješ, Aredhel! Víc si věř, jsi v tom dobrá :)

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: Děkuju mockrát za krásnou pochvalu. :-) Nejsi první, kdo říká, že se podceňuju, ale myslím, že v tomhle případě přeci jenom podceňuji oprávněně. Věř mi, mám srovnání. ;-)

    OdpovědětVymazat
  20. [19]:Jediný člověk, se kterým bychom se měli srovnávat, jsme my samotní v minulosti... A jediný člověk, který by měl být lepší, jsme my, jací jsme dnes :-) A jako od světového předního odborníka na sebe-shazování, mi můžeš věřit, že vím, o čem mluvím :-D

    OdpovědětVymazat
  21. [20]: To je rozhodně zajímavá teorie. :-) Většinou to tak ale nefunguje... K čemu by potom byly vzory? ;-)

    OdpovědětVymazat
  22. Krásné hraní. Souhlasím s tím, co se objevuje v komentářích: "éterické". Dodal bych ještě uklidňující a snové. Zvláště děkuji za Comptine d'Un Autre Été.

    OdpovědětVymazat
  23. [22]: Děkuju, děkuju, děkuju!!! A rádo se stalo. ;-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka