Hobit: Bitva pěti armád - něco jako recenze

Původně jsem nechtěla psát tento článek (a tváří v tvář všeobecnému mínění se mi chce stále méně), ale dala jsem slib jisté osobě, takže mi nezbývá, než to udělat. Takže, co si myslím o dlouho očekávaném posledním díle Hobita?
Pozor, SPOILERY!!!


V první řadě bych chtěla poděkovat za úžasnou akci "Na Hobbita v kostýmech", kterou jsem si maximálně užila díky nádherné atmosféře, která vládla mezi všemi těmi trpaslíky, elfy, hobity, lidmi, skřety, prstenovými přízraky a dalšími bytostmi. Setkala jsem se s pěti skvělými osobami, které jsem do té doby znala jen virtuálně, a musím, říct, že jste, lidi, ještě úžasnější, než jsem si Vás představovala. Vidět Yavannu v Šárčině podání, držet Clarisse věci, nevěřícně zírat na Jeremiáše nebo neustále poslouchat Irith s Polly, domlouvající se, kde ukradnou nejlepší kořen, byl pro mě ještě větší zážitek než film samotný. Díky!



Tak, a teď k filmu. Z kina jsem neodcházela zklamaná ani s nějakým jiným negativním pocitem, ale spíš s nadšením, které se mě zmocní pokaždé, když někdo řekne slovo Středozem, a rozveselená. Poslední Hobit je totiž vtipnější, než by se k filmu, který se jmenuje Bitva pěti armád a kde umřou tři důležité postavy, hodilo. Možná to zavinila hlavně moje neobvykle dobrá nálada a všeobecné nadšení kolem, ale přeci jen se mi zdálo, že vtipných momentů bylo ve filmu mnohem víc než těch srdceryvných.

Šmakovu ničení Jezerního města ze začátku filmu bych vytkla jen to, že bylo kratší, než by se mi líbilo. Potěšilo mě, že Bard nepoužil k zabití draka tu divnou , velkou, střílející věc- jeho způsob zabití okřídlené bestie byl rozhodně originálnější. Šmak sám zemřel nádherně epicky.

Všechno mezi zničením Esgarothu a bitvou bylo skvělé, zvlášť výkony Thorina, Bilba, Thranduila a Barda se mi moc líbily. Musím říct, že zvlášť s potenciálem Bardovy postavy dělal Jackson v předchozím i v tomto díle divy- z relativně nevýrazného knižního drakobijce vytvořil skvěle propracovanou postavu, snažící se balancovat mezi úžasně kousavým skepticismem elfího krále a ne zrovna příjemným chováním trpasličího vládce. Kromě Thorina, Kíliho a, překvapivě, Dvalina trpaslíci opět nedostali tolik prostoru, kolik by si zasloužili, vzhledem k jejich množství je to ale pochopitelné a omluvitelné.

Bilbovo předávání Arcikamu byla scéna, na kterou jsem nedočkavě čekala celé tři roky, a která mě ani trochu nezklamala. Několik nejlíp hraných postav v jednom stanu!

Legolas předvádí úctyhodné výkony. Sice tentokrát trochu omezil svoji antigravitační atletiku ze Šmakovy dračí pouště (kromě netopýřího stopu a WTF scény s padajícím mostem jsem nezaznamenala nic vysloveně extrémního), zato ale zvládne i s Tauriel dojet do Gundabadu a zpátky za nějakých 48 hodin. Jak jsem řekla, úctyhodné. (Ne, vážně, to Jackson nepředpokládal, že někoho napadne podívat se na mapu? Podle té z Pána prstenů je to jenom tam vzdušnou čarou nějakých tři sta mil…) A co to bylo za válku, o které tam Legolas tak srdceryvně žvanil? Jedna věc se ovšem elfímu princi musí nechat: došly mu šípy!!! (Mám podezření, že si v téhle scéně udělal Jackson legraci sám ze sebe a Legolasova bezedného toulce.)

Nevím, co můžu říct k samotné bitvě. Nejsem ten typ osoby, který se těší jenom na ni, ani ten, který se cítí povolán ji nějak hodnotit. Celkově se mi spíš líbila, hlavně kvůli humoru (zase humor!), který občas prosákl mezi všemi těmi souboji. Zeměžrouty jsem nepochopila. Vůbec. Body navíc by dostal rozhodně Thranduil za vysoce efektivní boj na své lamě/ sobovi (a přitom bez porušování gravitačních zákonů, možná maximálně s porušením nosnosti ubohého zvířete) i bez ní. Medděda bylo málo a mrzelo mě, že to nebyl on, kdo dobil Azoga (nebo aspoň Bolga), ale aspoň na něj úplně nezapomněli. Dáin mě nadchl. Škoda té nepatrné změny charakteru, jinak byl skvělý. Vzhledem k tomu, jak dlouho po něm nebylo ani vidu ani slechu, jsem mohla jen skákat nadšením, že mému nejoblíbenějšímu trpaslíkovi bylo dáno nejenom vlastní prase, ale i vlastní proslov a několik skvělých bojových scén.

Co se tolik obávané dějové linky s Kilim a Tauriel týče, přijde mi, že byla ukončená vcelku vkusně. Jenom teď mě napadá pět možných, mnohem horších scénářů a jsem si jistá, že bych přišla i na víc. Nemyslím si, že byly na místě afektovaně nevkusné reakce některých mých okolosedících. A co víc, jsem ráda, že Tauriel nezabili. Ne, jako přidanou postavu ji nemám ráda už z principu, ale dokážete si představit, co by to z Hobita udělalo za červenou knihovnu, kdyby, řekněme, umřela spolu s Kilim? Takhle se může někam vypařit a my ní můžeme v klidu zapomenout.

Galadriel byla děsivá. Děsivě děsivá. Nechci do toho rýpat, ale TAKHLE mocná by snad být doopravdy neměla, ne? Zato příchod jejích společníků potvrzuje, že žádná párty doopravdy nezačne dokud nedorazí Saruman a Elrond.
Sauron a okolo stojící Prstenové přízraky byli efektivní.

Tak, doteď jsem mluvila spíš pozitivně, teď přijde trocha kritiky. Vlastně budu kritizovat jen jednu věc: konec. (No, možná ve filmu bylo ještě trochu moc Alfrida…)

Bilbův konec byl krásný, plný pravé středozemské atmosféry, výborně udělaný. Ostatní konce jaksi…. nebyly. Poté, co se Bilbo s trpaslíky rozloučí u brány, se už o ostatních postavách příběhu nedozvíme vůbec nic. Nevidíme Thorinův pohřeb, nedozvíme se, zda byl Erebor obnoven (nebyl to cíl celé výpravy?), ani že se Dáin stál králem. Nevíme jestli lidi a elfové dostali podíl z pokladu, neřeknou nám nic o obnově Esgarothu a Dolu a Bard si může o nějaké zmínce o kralování nechat jenom zdát. I ten Thranduilův náhrdelník, který tak uměle přidali, zůstane nevyřešený. Tak nějak pochybuji, že se to všechno vejde do prodloužené verze… a to mě opravdu HODNĚ mrzí.

Možná mi chybí dostatek kritického pohledu, možná nemám dobrý vkus, ale mě se Bitva pěti armád spíš líbila (ačkoliv do 10 nejlepších filmů by se nezařadila). Trochu se bojím, že to, co jsem napsala nemá ani hlavu ani patu, a vůbec je to jeden velký blábol, ale už se stalo. S nemalými obavami čekám na vaši kritiku. ("Gandalf, is this a good place to stand?")

Komentáře

  1. Já už psala k Jeremiášovi svůj názor, ke Clarisse, že jsem k Jeremiášovi onen názor napsala a k Šárce, že se mi to moc líbilo. A zbytek můžeš najít na mittalmaru :-)
    Mně asi vážně nejvíc vadí, co z toho vznikne, Ty povídky budou nekoukatelné...

    OdpovědětVymazat
  2. To, že nechali Galadriel nakopat Sauronovi zadek by mi nijak zvlášť nevadilo, nebýt toho, že Saruman Bílý (nejmocnější z Istari) u toho jen tak stál, zakrýval si obličej rukou a hleděl. Neměl by být náhodou v první linii? Nehledě na to, že se mohl zapojit i zázračně vzkříšený Gandalf a Radegast. To by pak teprv stálo za to!
    Ale to hlavní jsi vyjádřila perfektně: MY CHCEME VĚDĚT, CO SE STALO S OSTATNÍMI POSTAVAMI!
    Snad se nám Jackson nesnaží namluvit, že si tam všehovšudy čapli uprostřed bitevního pole a začali civět do zdi.
    Čekal jsem epickou Bilbovu vyprávěnku ve stylu Neočekávané cesty s monumentálním trpasličím pohřbem a Thorinův hrob s Orkristem.
    Čekal jsem katarzi, když Thranduil položí meč na hrob Krále pod Horou, čekal jsem zmínku o Balinových dalších osudech (popřípadě cestě do Morie), čekal jsem Alfridovu mrtvolu... a čekal jsem taky alespoň jeden pohled na znovuobnovený Erebor. Škoda...

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Ono to provozuje jenom na povídky...Mně se to líbilo. Až na tu hnusnou narwe, která nám zakázala z toho udělat ještě větší komedii.

    OdpovědětVymazat
  4. Krásný článek :) Trojka je vskutku velice vtipný film, bohužel občas malinko vtipný v nesprávný moment. Nevadí.  
    Šmakovo pustošení bych taky ráda viděla ještě o něco delší, ovšem oproti jiným ustříhaným scénám jsem ráda, že tam bylo aspoň toliko. Hmm. úplně jsem zapomněla, jakou úlohu má v bitvě Medděd. Byla jsem nadšená z jeho seskoku, protože bych se ještě předevčírem vsadila, že ho tam chudáka neobsadí vůbec. Ten nedořešený konec je strašná škoda. Vzpomínám si na větičku v knize, že koncem bitvy 5 armád ještě příběh zdaleka nekončí. Ve filmu je tomu naopak. S napětím můžeme očekávat prodloužený film a doufat...[2]:: Z Galadriel je v PP a v Hobbitovi udělaná skoro nejmocnější osoba Středozemě. :-O

    OdpovědětVymazat
  5. Je fakt, že ten konec mě taky zklamal. Pominuli všechno, co jsi vypsala ty a mělo tam být, tak jsem se těšila na loučení Thranduila s Bilbem. Škoda. Velká škoda. Aspoň, že dražba Dna Pytle tam byla. :D

    OdpovědětVymazat
  6. Díky!!! Snad už teď lépe chápu tvůj pohled na Hobita. Já ale za sebe musím říct, že jsem odcházela z kina rozčarovaná a dost zklamaná (já to tedy čekala, že budu zklamaná, ale there was hope). Mně totiž ty skvělé okamžiky (herecké výkony, Šmačí řádění, hromadné bitevní scény, finální aukce, Boydovo Last Goodbye...) ty WTF momenty (Legolas a gravitace, Legolas a cestování po mapě během chvilky, neustále přítomný Alfrid, který mě po chvíli začal dost otravovat, Gandalf a dýmka...), vysloveně trapné scény a neskutečně debilní dialogy prostě nepřeváží. A to pozitivní prostě zůstane upozaděno. Medděda tam mělo být mnohem víc. Opravdu mě fascinovala scéna, kdy Thorin, totálně probodnutý, vysílený a umírající má dost času zabít Azoga, projít se, pokochat se krajinou a pokecet s Bilbem. Deus ex orli po páté už je vyloženě trapné. O Tauriel ani nemluvě, to předávání šutru s runama a žárlivě nasrané pohledy Legolase... To, že Thranduil nejdřív odmítá možnost lásky elfa k trpaslíkovi (v tom má mou stoprocentní podporu), aby o pár minut později pravil, že to bylo skutečné. "Proč to tak bolí"? Jo, to by mě taky zajímalo, tahle scéna byla jedno velké utrpení. Nepříliš výrazná hudba (proč?). Mimochodem, ta scéna se zabitím draka je (jak mi bylo řečeno) totálně na hlavu. I obyčejný luk by nevystřelil železný obrovský šíp dál než na pár metrů. Natož zlomený luk. A na závěr má oblíbená scéna (pracovně nazvaná rozhovor o včeličkách): "Říkají mu Chodec, ale na jeho pravé jméno budeš muset přijít sám. Najdi ho. Seznam se s ním".

    OdpovědětVymazat
  7. [7]: Protože mi to okamžitě evokovalo takový ten trapný rozhovor, kterým si projde snad každý rodič na téma vztahy a jak se dělají děti. Prostě to najdi ho, seznamte se, mi tohle okamžitě hodilo :D. Myšleno s nadsázkou, samozřejmě.

    OdpovědětVymazat
  8. [1]: Neboj, ono se to nějak rozptýlí...[2]: ANO, přesně to jsem očekávala taky!!! Klidně něco ve stylu začátku Neočekávané cesty! Sice se mi docela líbilo, jak Legolas "hodil" Orkrist Thorinovi, ale scéna pokládání meče a Arcikamu na hrob mi zoufale chyběla.
    (V Alfridovu smrt jsem doufala taky.)[3]: Já jsem se nasmála až dost.[4]: Dík. Souhlasím s každičkým slovem. U Medděda asi musíme být rádi, že na něj úplně nezapoměli, ale stejně mě to mrzí.[5]: Loučení Thranduila s Bilbem! Jaká by ta scéna mohla být, když si vzpomenu na jejich krátkou slovní výměnu při předávání Arcikamu...[6]: Jo, přesně kvůli tomuhle jsem ten článek nechtěla psát... Teď se budu muset hájit. Skvělé.
    Asi to trochu omezím jen na pár poznámek. Čím dál víc slýchám, že Thorin umírá trochu moc dlouho. Možná, ale vzpomeň si, že v knize umírá ještě dýl. Bilbo je pár hodin v bezvědomí, a když ho konečně najdou, odvedou ho k Thorinovi, který se s ním ještě stihne rozloučit. Takže nevím, proč by ve filmu nemohl pět minut vydržet. Dále přiznám, že stěžování si na orly už mi začíná vadit. Ti orli prostě přiletět MĚLI, už se s tím lidi smiřte, že orli přilétají, když je hrdinové potřebují. (Nehledě na to, že jejich přílet byl dobře vysvětlen.) Co se Tauriel/ Kiliho týče, moje hororové scénáře se nevyplnily. Přijde mi, že z toho vybruslili tak elegantně, jak to jen bylo v takové situaci možné. Ano, poslední rozhovor Thrandyho a Legolase byl divný. Hodně.[7]:[8]: :-D Tak to se mi naštěstí nevybavilo.

    OdpovědětVymazat
  9. [9]: nemusíš se hájit! já jenom měla potřebu napsat svůj názor. A taky jsem to neviděla naposledy, třeba až si to pustím příště, tak to bude jiné.
    Já vím, že měli přiletět. Jenom už to po páté není takové překvápko a úleva :D
    A Thorin si klidně mohl umírat i dny. Ale ne s tímhle zraněním! To je stejné jako Boromir a jeho z hecu napíchané šípy. Prostě je nepravděpodobné, že by (byť silný dospělý chlap) s probodnutým hrudníkem vydržel tak dlouho.

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: TO JE TAK STRAŠENĚ KRÁSNÁ FOTKA!!! Ne, fakt, to je přímo úžasně....

    OdpovědětVymazat
  11. [12]: No jasně. Zvlášt já tam vypadám hrozně inteligentně...

    OdpovědětVymazat
  12. KOŘEN NA FOTCE
    JAK JSTE TO DOHÁJE DOKÁZALI?!

    OdpovědětVymazat
  13. Mě z celého filmu dostalo to, jak Legolasovi došly šípy. Myslím, že po tomhle už se může stát vážně cokoliv :D
    Na tom jsme se bavili ještě dlouho po tom, co jsme odcházeli z kina a ujel nám autobus.
    To jsme si potom taky vzpomněli na Gandalfovy orly, kteří bohužel z nějakého záhádného důvodu nepřiletěli.
    Bilbovy hlášky byly taky výborné a dost jsme se nasmáli.
    Na začátku jsem Gladriel nemohla pochopit. Tak ona tam celou dobu leží, mezitím co ostatní bojují s přízraky, pak přijde Sauron a ona ho zažene, čímž je zase ta nejlepší ona :D
    Knížku jsem nečetla a když Thorin umíral a ještě tam všude pochodoval, myslela jsem si že rozepne vestu a vytáhne nějaké brnění a zjistíme, že mu to zachránilo život (jako Frodovi) v hoře těch brnění musela být spousta. A vůbec, celou dobu, co je zalezený v hoře je v brnění a když vyběhnou ven bojovat, tak si vyjde jen tak nalehko :D možná nemuselo být od věci, nechat si to brnění co měl předtím...Ale co, to jsou drobnosti :D Film se mi jinak moc líbil a bitva byla (opět) legendární :) klobouk dolů před Thranduilem, má ty vojáky pěkně vycepované ;)

    OdpovědětVymazat
  14. [11]: To je strašně dobrá fotka! Moc vám to všem sluší. Ano, Aredhel, i tobě. A hobiti jsou vskutku roztomilí.

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: Vypadáš. K mému vlastnímu údivu to tam sluší všem.[14]: Je to hodně velká vzácnost? Tak to tu fotku musím pečlivě střežit...[15]: Dík za zajímavý názor!
    S tou Galadriel naprosto souhlasím, taky mi to tak přišlo. To brnění je dobrý postřeh. :-)[16]: Dík. (Hobiti budou potěšeni. :-) )

    OdpovědětVymazat
  16. Článek - super!
    Omlouvám se, že tě tak vytrvale ignoruji a nechodím k tobě tak často, jak by se slušelo, stydím se T_T Je to zaviněno tím, že většina tvé tvorby - od naprosto epických a úžasných básniček až po povídky - odkazuje na Silmarillion, který jsem já ještě nečetla a tak je to pro mě občas španělská vesnice.K samotnému Hobitovi:
    Nevím moc, co si o tom myslet, většinu filmu, jsem měla pocit, že je to naprosto WTF. Ty gravitační anomálie kolem Legolase.
    Prase.
    Lama.
    Orli.
    Orli, co na zem shazují medvědy výsadkáře. Legolas - ten most, netopýr...Jak Galadriel nesla Gandalfa v náručí.  Ten vztah Kili/Tauriel mi od začátku přišel strašně kýčovitý.
    Na Pána Prstenů to stejně nemá, takže klídek -_-

    OdpovědětVymazat
  17. [20]: V pohodě, nemusíš se omlouvat. ;-) Ráda tě tu uvidím kdykoliv, kdy ti něco bude znít povědomě. (Ale Silmarillion si přečti- to ti říkám jako naprostý nadšenec.)
    Dík za názor k filmu- jo, pořád ty samé WTF věci... :-D

    OdpovědětVymazat
  18. Jakože nic proti, ale jak mohl Thranduil poslat Legolase hledat Aragorna jako Chodce, když Aragornovi bylo asi tak deset?

    OdpovědětVymazat
  19. [22]: (Omlouvám se za pozdní odpověď, nezapomněla jsem na Tvůj komentář, neboj. :))
    Ano, tohle je jedna z těch věcí, které nedávají vůbec žádný smysl, a je vidět, že se nad tím tvůrci ani nezamysleli, jen skočili po příležitosti nacpat do filmu slavné jméno. Úplný haluz - jak se říká u nás doma. ;)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka