Z kamene

Stará, prastará báseň. Tuším, že rok vzniku je 2010 nebo možná dokonce 2009.
Téma je ovšem stále aktuální: Zklamání.



Z kamene

Lehounké kroky
po dlažbě zvoní,
hořká sůl mořská
zármutkem voní.

Za městem zlátnou
pšeničné lány.
Kámen nám vtiskl
být svými pány.

V kamenné zdi
je otvor malý,
odtud se vůně
do města valí.

Těžká je cesta,
kámen v ní studí;
sny tvého nitra
ostatní nudí.

Zastav ty kroky!
Zvuk jejich mate;
nespatříš nikdy
obilí zlaté.

Studeně ocel
zařinčí šerem,
zoufalství s sebou
na cestu berem.

Kamenná je cesta,
sochy na ni hledí,
kamenné jsou slzy,
bez naděje sedí.

Zeď před tebou, zeď za tebou;
mrtví se zpátky neobrátí,
jen kolem živých tiše jdou,
kamenné slzy cestu zlatí.

Komentáře

  1. Nádherná, opravdu! Krásně vybraná slůvka pečlivě vykreslují pochmurnou atmosféru. Má v sobě ovšem i nějaký nádech hrdinství!

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Děkuju!!!
    Je tak stará, že jsem takovou chválu ani nečekala, takže jsem doopravdy překvapená a potěšená. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Eh, promiň, ale to veršování mi na můj vkus přijde trošku prvoplánové. Především malý-valí a hledí-sedí. Možná je to jenom moje předpojatost vůči rýmům, ale přijde mi, že to trochu svádí k jakési pochodové říkance, která se kolotočově opakuje (tak trochu něco na způsob Jdou jdou skřeti noční tmou). A taky to trochu sráží závažnost obsahu, zlehčuje jej. Ještě mi trochu vadí "Zeď před tebou, zeď za tebou", evokuje mi to pokračování "nikdo nesmí stát" a když tu báseň čteš nahlas, zní to (kvůli počtu slabik asi) oproti ostatním slokám nepatřičně. Ale tohle všechno je jenom můj osobní názor. A depka je to dobrá. A máš bludišťáka za "hořká sůl mořská", tam ty "ř" opravdu rezonují tu hořkost.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Kritika, juj!!! :-) (Však jsem si o to řekla)
    Jak jsem napsala, je to staré a jde to z toho poznat, takže se nebudu ospravedlňovat, co se tvých výtek k rýmům týče, možná máš pravdu. K té poslední sloce se ale ozvu: ano, má víc slabik (o 2 než většina a o 3 než předposlední) a je to účel. Chtěla jsem mít poslední sloku rytmicky jinak právě proto, aby to rámec celé básně změnilo, narušilo.
    Díky za bludišťáka, ten přivolal úsměv.

    OdpovědětVymazat
  5. Těžká, tíživá cesta zklamaní, jde vidět i slyšet. :)

    OdpovědětVymazat
  6. Toto je dost depresivní, ale je vidět, že básníci ještě zcela nevymřeli. :)

    OdpovědětVymazat
  7. [3]:: To s tou zdí mi tady naopak přišlo úplně skvělé :)
    Co se týče prvoplánovosti rýmů, mě osobně daleko více vadí spíš rýmy jako ptát-spát nebo ptal-spal, popřípadě klíšé jako sen-den, sobě-tobě, noc-moc apod.

    OdpovědětVymazat
  8. [9]: Sto lidí, sto chutí :)

    OdpovědětVymazat
  9. Moc, moc krásné. Úžasné.[9]: No, já také kdysi dělala pokusy na skládání básní a můj největší výtvor je básen se samými absolutními rýmy :-)

    OdpovědětVymazat
  10. ...Sny tvého nitra ostatní nudí.... vím přesně, jak se cítíš :)

    OdpovědětVymazat
  11. [12]:Tohle je asi hlavní věta celého tohoto počinu. Věřím, že zrovna ty víš, co to znamená.

    OdpovědětVymazat
  12. Moje staré básničky obvykle nestojí ani za přečtení. Vidím, že někteří to mají jinak :D

    OdpovědětVymazat
  13. [14]: To jsem ráda, ze si to myslís. Znamená to totiz, ze jeste nejaké starsí básne pridám...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka