Spálení lodí v Losgaru

Stejně jako minulý rok i letos oslavím Tolkienovy narozeniny (už 124.!) obrázkem. Tentokrát ale nepůjde o žádné vystavování práce mladších a nadanějších sourozenců, ba naopak, rozhodla jsem se, že uctím tento den zveřejněním svého vlastního uměleckého díla. A co víc, k obrázku se váže i docela vtipná historka, která jasně ukazuje, co všechno obětuju pro Středozem (no dobře, zase taková oběť to nebyla...).


Technika se nazývá, tuším, tisk z výšky. Obrázek vznikal už docela dávno, takže si nevybavuju všechny detaily, ale pamatuju si, že se výjev sestavil z různých nalepených vystouplých věcí, jako látek, rozlámaných cédéček atd., poté nějak natřel černou barvou a v jakémsi ďábelském lisovacím (?) stroji se obrázek "natiskl" na bílý papír. Nebo tak nějak... (Šárko? Pomoc?)
Okamžitě jsem věděla, že nestředozemský obrázek prostě nepřipadá v úvahu a ambiciózně jsem se pustila do hořící labutí lodě. Až příliš pozdě jsem si uvědomila, že jakkoliv umně vystřižený papír nenapodobí dynamiku plamenů, nicméně jsem problém poměrně rychle vyřešila za pomoci nůžek a vlastních vlasů, které stejně potřebovaly trochu zkrátit. Tento neortodoxní čin vyvolal mezi mými spolužáky, kteří vedle mě tvořili, poněkud větší pozdvižení, než jsem čekala. Kamarádka se na mě podívala těsně předtím, než jsem poprvé střihla a s děsem v očích (fakt nepřeháním), mě zapřísáhla, ať to nedělám. Začalo mě to bavit. Brzy se k ní přidal i zbytek, a tak jsem nakonec měla (zcela pro své vlastní pobavení) víc plamenů, než jsem původně potřebovala. Vlasy sice nakonec nefungovaly úplně ideálně, odmítaly zůstat nalepené a bordel jsem si musela uklízet sama, ale za to zděšení, které jsem způsobila, to jednoznačně stálo... a taky za ten obrázek.
Takže tedy, dnešním článkem se snažím ukázat, co všechno provádím kvůli tomu, že se před 124 lety někde na druhém konci světa narodil jistý profesor, a zároveň vzdávám díky Tolkienovi za všechno úžasné v mém životě, za co je zodpovědný.




Komentáře

  1. Jéé! Tak přece jen nebyla Čekanka jediná, kdo si vzpomněl. :-) Ani nevíš, jakou jsi mi udělala radost! Bála jsem se, že všichni blogeři (stejně jako "!mále!" i my) z mittalmarovského okolí dnes zapomněli! Nikde ani zmínka, dokonce ani u Ettelwen a Jeremiáše! a co hůř - ani na tolkien.cz nebo na Angrenostu! Napravila to naštěstí Tani a jak teď s nadšením zjišťuji, ani Tvá elfí paměť nezklamala. :-) Příběh o tvorbě obrázku je vážně vtipný. :D Přiznávám, že jsem něco podobného párkrát se svými kamarádkami zažila - pokaždé v roli té, která se s hrůzou v očích dívala na to, co ta druhá dělá. :D Ale výsledek ve Tvém případě rozhodně stál za to! :-) Je to velmi zajímavé, ten obrázek na mě působí, jako by měl svou vlastní duši, což se mi u tisků málokdy stává. A o té technice slyším poprvé. to jste dělali ve škole? Nebo kde? Takový stroj, to musí být něco! Já si vyzkoušela jen linoryt na gymplu a to jsme museli dělat egyptské motivy a hieroglyfy. :-( Tohle je krása! Ta labuť vypadá víc jako labuť než jako loď. :D Ale našěstí stěžeň (plachty předpokládám už byly pohlcené plameny) nenechává nikoho na pochybách. :-) Je to opravdu působié a nejvíc se mi stejně líbí ty plameny z Tvých vlaů a to, že plavidlo vypadá skutečně jako pták. :D Škoda, že ten obrázek není větší. Nápaditá a povedená práce to je! :-) Díky za článek i za oslavení Tolkienových narozenin.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Cože??? Tak se právě dívám na Mittalmar a zjišťuju, že tam ten článek fakt je... Ach jo, další věc, kde museli zasahovat Brandorádi...
    Obrázek super, plameny fajn a historka pobavila.

    OdpovědětVymazat
  3. Bez dodatku by mě asi nenapadlo, že se nejedná o labuť.
    Značně neobyčejná a tím zajímavá technika zpracování. Vlasy jako plameny jsou vskutku působivé a originální.
    Připojuji se ke vzpomínce na mistra.

    OdpovědětVymazat
  4. To je krásný způsob oslavy! :) Taky jsem si kdysi v ZUŠce zkoušeli tisk (už nevím, jak :D ), ale nečekala bych, že z toho může vzniknout něco takovéhoto, s tak droboučkými detaily! Ale tys přišla na způsob! Doufám, že jsi neobětovala těch vlasů moc, ale určitě to i tak byla velká oběť. co by jeden neudělal pro Silmarillion. A výsledek? Je tam úplně všecko! Kouř a plameny, krásná loď a moře, neščastní pasažéři, někdo, kdo se topí nebo  hladiny kouká na loď, je tam věž a noční nebe. Bravo, tleskám a ukláním se :) Tohle by se klidně mohlo dát mezi ilustrace k Silmarillionu a nikdo by ani neceknul!

    OdpovědětVymazat
  5. Obrázek je fascinující. Myslím, že vlasy splnily svůj účel :-)
    A ta historka je skvělá.

    OdpovědětVymazat
  6. Tolkien a abstraktní umění (aspoň mě to abstraktní umění připomíná) je zajímavá kombinace a výsledek je opravdu působivý. Černobílé provedení zase přidává ne emocích. Když si člověk představí celý ten akt pálení a všechny okolnosti, docela z toho mrazí...

    OdpovědětVymazat
  7. Tisk z výšky? Nebo z hloubky? K čertu, fakt jsem si měl ve čtvrťáku zapsat ty dějiny umění :DObětovat vlasy pro umění je zajisté záslužné. Já jsem ve výtvarce onehdá obětoval akorát integritu svého dolního rtu, ale z naprosto stupidního důvodu.Jinak respekt. Tisk bývá dost obtížný.[6]: Mrazí. Paradox, že? :D

    OdpovědětVymazat
  8. [1]: Neboj, já bych nemohla zapomenout. :-)
    Díky moc za všechnu chválu, dělali jsme to opravdu ve škole, jedna z těch mála zajímavých věcí, které jsme prováděli... Nakonec jsem docela spokojená s tím, jak obrázek dopadl, i když musím přiznat, že jsem si ho představovala ještě trochu jinak... vlasy holt nejsou ideální materiál. :-) (Jde to zvětšit, když to otevřeš na samostatném okně.)[2]: Dík... Vidíš, co nevíš. ;-)[3]: Vážně to vypadá tak nelabuťovitě? Snažím se to posoudit nezaujatě, ale nejde mi to... Dík moc- originalita byla přesně to, o co jsem se snažila. :-)[4]: Tyjo, koukám, že tam toho vidíš mnohem víc než já! Snažila jsem se o detaily, ale ne zas takové... A děkuju mockrát za všechnu chválu! Vlasy přežily vcelku ve zdraví. ;-)[5]: Díky moc. Splnily, ale byl z toho bordel...[6]: Abstraktní? Hmm, možná trochu, jak se na to tak koukám... S tou černobílou jsem bohužel neměla moc volbu, ale taky se mi to líbí. A díky mnohokrát![7]: Já myslím, že z výšky, ale tohle fakt není moje parketa... Integritu spodního rtu? Pověz nám o tom víc... :-)
    Dík.

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: Raději ne. Hloupá hra s nůžkami na nižším stupni základní školy se prostě zvrhla...

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Myslím, že si to dokážu představit... :-?

    OdpovědětVymazat
  11. [10]: Nejspíš jo. Ale bude tomu chybět ten kontext, takže to holt nebude ono :D

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Hmm, že bych se tě ještě pokusila přesvědčit k odvyprávění této trapné příhody? :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka