16. března: Děti (Adamanta)

 Dneska jsem měla témata tři, znovu od Pomněnky:

1. Tolkienův citát: "I ten nejmenší může změnit budoucnost"

2. málo známý hobit či hobitka

3. citát z písně Ženy mužů od kapely Epydemye:

Čekají na šťastné přistání,

umět tak směry bouří vést,

co ještě všechno musí snést

ženy mužů létavých.“


Vybrala jsem si Adamantu Cvalíkovou, manželku Starého Brala, matku dvanácti v mnoha případech pozoruhodných dětí. A urodila se básnička, jednoduchá, ale melancholická. Ostatně jak jinak tenhle rok.



Děti (Adamanta)

Znám spoustu malých dětí

a mívám o ně strach,

když stojí na rozcestí,

snívají o dálkách,


když učí se číst hvězdy

v nebi i v srdci svém.

Jak málo znají, ač jsou

moudřejší, než já jsem!


Mnohé už stihli poznat

a mnohé pochopit:

vědí, kdy je čas zůstat,

vědí, kdy je čas jít.


Hleděli, slzíc, k světlu,

spočinout směli v tmě,

tak proč mi v tomto světě

rozumí nejméně?


Znám mnoho malých dětí,

každé v mém náručí

zůstalo jenom chvíli –

život nás naučí,


že ač jsme svoji matku

nechali v dáli stát,

každý část její nese,

kamkoliv, napořád.


I vaše děti budou

ty matky dávné nést,

i jejich strach i úsměv,

když vracíte se z cest,


když prvně milujete,

když jdete večer spát,

když odcházíte navždy –

snad lepší nechápat!


Znám dvanáct malých dětí,

každé má cestu svou.

Kým budou, po čem touží,

a kam mne ponesou?


Komentáře

  1. Milá Aredhel,
    dnes jsem objevila další Tvé březnové dílo a ráda jsem si ho přečetla jako takové milé překvapení na konci dne.
    Básnička je opravdu taková maminkovská, hřeje jako matčino objetí, jsou v ní přesně ty obavy, které snad každý viděl v pohledu své vlastní maminky, a je v ní ta blízkost rodičů a dětí a síla jejich pout a zároveň i to, jak děti hledají svou vlastní cestu.
    Děkuji za pěkné čtení.

    OdpovědětVymazat
  2. To je nádherné, ta myšlenka, úloha matky odpradávna v životě, kratičké sloky plné melancholie. Adamantu vnímám tady jako "jen závorkou za názvem", jelikož téma je to opravdu silné, archetypální a úžasně pojaté. "A kam mne ponesou?", ohromně silný verš nakonec...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka