30. března: Starší sestra

Dnešní téma opět nenechávalo moc volnosti: Minas Ithil a Minas Anor.
(Nebo též Minas Morgul a Minas Tirith, jak jsou častěji nazývané.)

Nedalo se nic dělat, musela jsem psát o těchto dvou městech.

Inspirace nakonec byla, a docela dobrá. Aragorn po Válce o Prsten udělal spoustu zvláštních rozhodnutí, která se zdají rozumná, když si to člověk jenom tak přečte a jde na další větu. Ale když se nad nimi trochu zamyslí... Tahle báseň je o jednom z nich, týkajícím se právě Minas Ithil.






Starší sestra
Mám velký strach, sestro, nevím, co bude,
cloumá mnou hanba, svírá mě žal;
ty stojíš ve slunci, hrdá a krásná,
ve zdech tvých zase přebývá král.

A na tvém nádvoří roste strom bílý:
bolí to, bolí. Den, rok či věk
mé světlo brali mi, minulost nemám
a myslet bojím se na zítřek.

Však stále kořeny cítím, jak tápou,
větve, jak hladí zem znavenou -
že Nimloth sličný dřív rostl u zdí mých
lid, král i písně zapomenou.

A teď král řekl - Morgul, ten zničte!
Nevidí, sestro, jak velký strach
z ohně a smrti mám, že ze vzpomínek
na strom bělostný zbyde jen prach?



Sestro, má sestro, ztracená dávno,
oděná v černé, nesmíš se bát!
já budu s tebou, až ohně vzplanou,
až budeš hořet, pevně chci stát.



Poznámka: V Tolkienových dílech se neživé předměty chovají jako živé poměrně běžně...

Komentáře

  1. Že jsme o těch rozhodnutích mluvily, že :-) Chtělo by to napsat nějakou povídku právě odkazující na toto - Aragornova fatální rozhodnutí. Už mám jistou přdstavu ohledně těch hobitů a až dopíšu toho Pěvce (což zřejmě bude za dlouho) asi bych to zkusila.
    Je to krásné.

    OdpovědětVymazat
  2. [1]: Přesně - byla to inspirace. :-) Když ony se tak špatné ani nezdají... dokud se člověk nezamyslí. Ale třeba to jsou jenom tyhle dvě... (Schválně jestli dopíšeš Pěvce dřív než já Berúthiel. (Určitě.))

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka