3. března: Hlas

Den číslo 3 a já jsem to ještě nevzdala... obdivuju se.

Dnešní téma bylo Ztracen/á na cestě a já jsem vám slíbila báseň. Možná není tak sofistikovaná jako normálně, ale zase se složila prakticky sama.

Schválně, kdo první pochopí, o kom je (tentokrát žádné jméno jako nápověda, ale trochu souvisí s včerejší povídkou).



Hlas
Cesta, z níž není návratu,
stezka, co má jen jeden směr -
směr, kterým duše mlčky jdou,
jak můry k světlu v podvečer.

Viděli ji stát u cesty,
kolem ní les a luny svit
(tam, kde se řeka mění v brod),
ač měla dávno odejít.

Z rány jí stále tekla krev,
zlatavé vlasy krášlil mráz,
a jeden z těch, co živi jsou,
slýchával z lesů její hlas.

Často ho tiše volala,
prosila, aby vinu smyl,
a ztracená se zdála být,
ač cesta ta má jasný cíl.

Mohylu pokryl hebký mech.
Vše zlé se bálo přiblížit
k dívce, co stála u cesty,
ač po ní dále měla jít.

Mnoho let přešlo, nakonec
Moře ji vzalo do dlaní:
ona dostala svobodu
a Středozemě svítání.

Komentáře

  1. Mě se moc líbí, je opravdu pěkná :)

    OdpovědětVymazat
  2. Je to Finduilas? (Ak to niekoho zaujíma prišla som na to takto: 1niekto mŕtvy, 2-dievča, 3-zlaté vlasy, 4-nepochopila som, 5-mala hrob,  6-nič (príde mi to ako o Elwing), áno to čo mi nesedelo som odignorovala:D a súvis so včerajšou poviedkou- Finduilas je Orodrethova dcéra)

    OdpovědětVymazat
  3. Taky bych řekla že Finduilas.
    Ale vážně by mě zajímalo, jak tě napadnou ta témata, myslím tím, Ztracený na cestě... koho proboha napadne Finduilas? Fascinuje mě to.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]: Koho? Aredhel přece. :-D Nevím, mám takový dojem, že pokud Aredhel zrovna nepíše něco na netu, tak se opravdu toulá Středozemí, jinak to nevidím.O koho jde jsem zhruba pochopil už v průběhu básně, ale jméno naskočilo, až jsem jej četl. :-D Díky Alatáriel - povědomí evidentně máš a ne malé!Sbíráš body - píšeš rychleji, než stačím číst. :-DBáseň je moc dobrá - umně tepaná. Myslím, že by měla jít vcelku snadno zhudebnit. S tímhle bys myslím uspěla i v dávné Olympii.

    OdpovědětVymazat
  5. (ups, já nic, samo se to)

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: Díky.[2]: Je to Finduilas, jsi dobrá. :) Někdo mrtvý a dívka je správně, ve 2 je ještě zmínka o brodu, kde je pohřbená. Pointa básně je ve 3 a 4: v Húrinových dětech (četla jsi je? tu samostatnou knížku?) je napsáno, že Túrin často v různých důležitých chvílích po Finduilasině smrti slyšel její hlas, jak ho volá z lesů, tak jak ho volala v Nargothrondu. Není jasné, jestli má halucinace, nebo jestli Fnduilas doopravdy nějak zůstala ve Středozemi, ale všechno zlé se začne bát Brodů přes Teiglin, kde je její mohyla, skřeti tam nechodí a Glarung radši zvolí mnohem obtížnější cestu, i když prostě mohl jít pohodlně přes brody. Tolkien naznačuje, že Finduilas Túrina do určité míry ochraňuje. Ta poslední sloka - máš dobrý postřeh, mohlo by to být o Elwing, ale mně to vůbec nenapadlo. Bylo to myšleno tak, že až když se Beleriand potopil do moře i s její mohylou, mohla dojít klidu, abych tak řekla. :)[3]: Správně, hobitku. :)
    Já nevím, jak mě to napadlo, ale bylo to skoro okamžité... na Húrinových dětech mě asi nejvíc fascinuje, právě to, jak Túrin slýchává Finduilasino volání z lesů, tak jsem si řekla, že chci vědět proč neodešla do Mandosu (nebo jestli má Túrin halucinace ;) ) a bylo to...[4]: O tom nepochybuj. :)
    Díky moc, nejsem zvyklá takhle zveřejňovat věci, které ten den napíšu, takže jsem vážně ráda, že se ti to líbí. A že jsi to pochopil. :D
    Tohle vůbec není moje obvyklé tempo psaní - je to smrtící![5]: Neboj, já to můžu smazat. ;-)

    OdpovědětVymazat
  7. [6]: Čítala som to, ale keď som si nedávno "opakovala" Silmarillion tak ma veľa vecí prekvapilo aj v "krátkej" verzii:-( . Asi to bude tým, že Túrina nejak extra nemusím... preto som nič z toho nevedela.

    OdpovědětVymazat
  8. [7]: Jo, to se stává... člověk to zapomíná.
    Nemáš ráda Túrina? Konečně někdo!!! Už jsem si myslela, že jsem v tom sama - taky k němu mnoho pozitivních pocitů nechovám. ;-)

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: Naozaj?! Ja že nieje obľúbený (ale keď osobne poznám dvoch ľudí, ktorí majú radi Stredozem, z čoho jedna Silmarillion nečítala (že je to kruté,(pravda) ale asi si to kvôli filmu prečíta) a druhá to bere ako jednu z viacerých obľúbených kníh (už si skoro nič nepamätá) sú s nimi 'super' rozhovory:|). Ale nemajú rady Túrina.

    OdpovědětVymazat
  10. [8]:Hrúúm, "Konečně někdo!!!" ? Chtěl bych Tě vidět na jeho místě, jak by sis vedla! Já mám Túrina rád a je mi líto, jak dopadl!

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Opravdu. :-) Třeba tady Neklan ho má rád, abychom pro příklad nechodili daleko. A rozhodně není sám - ačkoliv já už jsem z toho spoustu lidí vyléčila. :-) Jak může ta osoba nemít ráda Túrina, když to nečetla?? (Ne, že bych s ní nesouhlasila...)[10]: No, já si myslím, že kdybych byla na místě většiny Tolkienových postav, zachovala bych se mnohem hůř, rozhodně zbabělejc. Ale Túrin je jeden z těch mála, u kterých doufám, že bych byla přeci jenom trochu lepší. Já totiž poslouchám, co mi moudřejší a chytřejší radí. Co se lítosti týče, je mi spíš líto všech kolem něho - jak dopadli. Pro něj už smrt musela být jenom vysvobozením...

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: noo....  Má mňa predsa 😂 To keby ma vidíš v akcii... mamina nečítala ani Hobita (!) a vie (tak na dvojku😉)Finvëho rodokmeň...  môj brat zase Túrina má rád (on si ho pamätá ako "Toho-čo-si-zabil-naj-kamoša"😄) a je trpaslík😞 a ja proste milujem tie rozhovory v buse keď po mne skoro kričí že trpaslíci sú aj tak lepší ako ten hnusák Tranduil lebo im nepomohol... 😔

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Tyjo! Obdiv, velký obdiv! Moje máma Pána prstenů četla, ale kdykoliv o Středozemi začnu, dívá se na mě s výrazem "kdy už jí to konečně přejde", aby se učila Finwëho rodokmen, tak to ani omylem. :D A vidím, že tvůj bratr vnímá Thranduila očima filmu... ale musíme trpaslíkům nechat, že jsou hustí. :)

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: videl iba filmy, nerád číta😣
    Mňa sa z toho všetci snažili vyliečiť, ale po tom či moja 5 ročná sestra vysvetľovala učiteľke že je hobitka to vzdali.....😂😂

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Tak to o hodně přichází. :)
    Máš vážně dobrou rodinu - sestřičku rozhodně chválím za zapálení pro věc. :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka