28. března: Knihy

Jak už název básně napovídá, dnešní téma byly knihy.

Báseň je tentokrát tak trochu speciální. Nevypráví žádný příběh ze Středozemě, ale mluví o tom, co ji tvoří - o knihách. (To je ale překvapení!) Zároveň je to tak trochu experiment. Nevím, jestli je báseň sama o sobě dobrá, ale vznikla na základě jednoho zvláštního pravidla. Chtěla jsem si vyzkoušet, co všechno dokážu. (Už jsem kdysi něco podobného zkoušela, ale výsledek byl strašný.) Schválně, kdo "pointu" pochopí první (ani ne tak tu obsahovou, ta je jasná, ale pointu formy). Jestli vůbec někdo.





Knihy
I.
Harfa zní z dáli, harfa trpasličí,
obzor plá rudě, Hora krvácí,
bílý jelen skrytý v listí,
inkoust, který duše čistí:
tichý příběh zas a znovu víru v dobro navrací.

II.
Pověz mi příběh, který neuvadne,
a až se vzbudím, dovol mi ho žít;
naše jsou slova hrdinů a králů,
písně, co dokážou hvězdy políbit.

Ruku mi podej, ať tu nejsem sama,
smutek mi těžce sedá na duši.
Ten příběh zrádný v tiché noci špitl
"Eä" - a jsem tu. Proč? To netuší.

Neboj se, prosím, že nevím, kde jsem,
usínám lehce, co znám onu zem.

III.
Stůj klidně a nemluv,
i srdce své ztiš,
lidé - ti padnou,
Mocní tím spíš.

A jejich hlasy
rozezní zem -
i teď je slyšíš,
letí až sem.

Léta, co plynou,
inkoust, co schne,
osud, co touhu
neposlechne.

Komentáře

  1. Já vím, já vím!! Z prvních písmen veršů vzniknů názvy Tolkienových knih! Mazeeec... ale byl to fakt oříšek :D
    A moc sa mně líbí tvůj blog, parádní povídky :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jsi génius!!! Takhle si pohrát se slovama...pecka! Už se zase těším na nějaké to autorské předčítání :)

    OdpovědětVymazat
  3. Pamelína Jezevcová30. března 2017 v 13:19

    Od teď moje nejmilejší báseň! Nádhera, jiné slovo proto zkrátka nemám :-)

    OdpovědětVymazat
  4. To je geniální! Nebýt komentáře, nenapadlo mě to. Ale je to vážně dokonalý.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Tyjo, wow!!! Jsi vážně dobrá! A takhle rychle, to jsem opravdu nečekala! Máš samozřejmě pravdu. :-)
    A díky, díky moc![2]: Díky mockrát! Bylo to docela těžké - zvlášť Silmarillion. Pokud chceš autorské čtení, musíš si ho vydupat. ;-)[3]: Vážně??? Tak teď jsem opravdu překvapená, protože pro mě to byl spíš takový pokus, který dalece zaostával za jinými básněmi. Děkuju!!![4]: Díky moc! Tak přeci jenom by na to někdo nepřišel - překvapilo mě, jak to bylo všem hned jasné. :-) Ale vážně jsem nečekala tak pozitivní ohlasy...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka