22. března: Třicet devět dní

Dnešní téma bylo sympatické: předtucha/předvídání.

Mám v Silmarillionu spoustu oblíbených pasáží: mám zvolenou nejkrásnější pasáž, nejsmutnější pasáž, pasáž, která mě nejvíc zastihla nepřipravenou... a taky nejzlověstnější pasáž. A právě ta inspirovala dnešní báseň.

Možná vás to překvapí, ale vůbec není z vlastního Silmarillionu, ale z Akallabêth. Ale pokaždé, když ji čtu, běhá mi mráz po zádech:

"A pořád bylo všude ticho a osud visel na vlásku. Ar-Pharazôn totiž na konci zakolísal a málem se obrátil nazpátek. Srdce mu naplnilo zlé tušení, když pohlédl na němé břehy a viděl zářící Taniquetil, bělejší než sníh, studenější než smrt, mlčící, nepohnutelný, strašný jako stín Ilúvatarova světla."

Huh.

A jaké teprve musely být ty poslední dny na Númenoru, bez mužů, bez zpráv, v nejistotě... a pak ostrov začal dělat divné věci...






Třicet devět dní
Na křídlech Manwëho orlů,
ohněm, co perutí let
rozdmýchal, zrudlými mračny
přihnal se a celý svět

zatajil dech a čekal
devětatřicet dní;
každý tak trochu tušil,
že budou poslední.

V tichu, co láme duši,
na domy sedá prach;
bezvětřím dusným stále
blíž a blíž čmuchá strach.

Jaké to strašné ticho,
co nejde přehlušit!
Devětatřicet jiter -
nezbývá, než je žít.

Hořkou chuť vzduch teď mívá,
vždyť někde za vodou
král slaví sladké zítřky,
které už nebudou.

Třicet devět dní ticha,
osud na miskách vah;
kdo si teď na Númenor
vzpomene v modlitbách?

Komentáře

  1. Jsem jediná, kdo žádnou povídku nevidí? Po ,,běhá mi mráz po zádech:" už tam mám jen jedny uvozovky a jinak nic. Máte to taky tak, nebo je to chyba přístroje?

    OdpovědětVymazat
  2. Tak voda, stačilo poslat komentář a hned se to spravilo! : -)

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Niesi jediná:) ale asi stačí fakt ten komentár diki za tip.

    OdpovědětVymazat
  4. [1]:[2]:[3]: Vážně se za to omlouvám - blog občas blbne a nejde s tím nic dělat. Ale komentář většinou pomůže. ;-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka