Hodina mezi psem a vlkem

Dneska se konečně dostávám ke zveřejnění básně, kterou jsem složila v létě (!) na elfí slavnosti Brány léta, když jsem nad ránem už jako jediná bděla, byla mi zima (jak jinak) a chtělo se mi spát (jak jinak). Statečně jsem se snažila udržet otevřené oči a nezmrznout, a při tom jsem se zaměstnávala vymýšlením vhodných rýmů. A ne-úplná-tma se pomalu pomaličku měnila v ne-úplné-světlo....






Hodina mezi psem a vlkem

Hodina mezi psem a vlkem, řekne se,
a ve vsi štěkne pes, však vlka neslyšet,
snad tišší je než stín, či snad dávno mrtev je,
snad zabili jsme vlky v srdcích lesů ostřím let.

V odlescích vody z hor v té šeré hodině
oblaka zrcadlí se, s nimi ticho a chlad;
své těžké, smolné copy samota v mracích koupe,
mlčenlivost má v očích, a mrtvých vlků hlad,

a čeká na rozbřesk v té šedé hodině,
a čeká na slunce, až obepluje zem.
Však vidí jen zář měst, neb temnota je mrtva,
tak jako vlci v lesích a hvězdy s měsícem.

Vše, čeho jsme se báli, jsme dávno zahubili,
teď si ve světě lidí hrajeme na bohy,
proto jsme nestrpěli ticho a vlčí vytí,
proto jsme světu vzali temnotu z oblohy.

Hodina psa i vlka, chvíle oblačných let,
svět divokých a dravých, bezesných iluzí:
vzpomínek na iluze, iluzí ve vzpomínkách -
svět krve, strachu, mlhy, šustivých haluzí.

Je rudá mezi mraky. Chlad, nehty ze stříbra,
se východu uklání, vždyť plakat neumí;
jak snadné zapomenout, co v světě nejstrašnější:
nově zrozené slunce, tak jasné - a pak my.

Komentáře

  1. To vytí a štěkání v půl páté ráno si pamatuji velice přesně...

    OdpovědětVymazat
  2. Ten závěr je naprosto úžasný. Tedy, ne, že by nebyla úžasná i zbývající část básně, ale level úžasnosti posledních veršů vyskočil ještě mnohem výš...

    OdpovědětVymazat
  3. Páni, to je úžasné.
    Největší dojem ve mně zanechala čtvrtá sloka... vlastně ne, všechny jsou tak mrazivě krásné.

    OdpovědětVymazat
  4. Z toho, co jsem doposud přečetl z poetické tvorby na blog cz, jsem asi nejvíce zaujat Tvými básněmi. Přečetl jsem ne-inspirovanou tvorbu a i tam obdivuji obsah a formu.
    Zde se mi obzvláště líbí spodní dva verše v první a poslední sloce.

    OdpovědětVymazat
  5. To je geniální!!!!! (Ostatně jako všechny tvé básně ;-)).Mimochodem, jak se ti líbila ta melodie k Podzimní ukolébavce?

    OdpovědětVymazat
  6. Souhlasím s Jeremiášem, ten závěr na naprosto úžasný!Přiznám se, že obdivuji lyrické básně, ve kterých autor dokáže vytvořit zdání epiky. Myslím, že tahle je od tebe první taková. Bravo, pokrok zase o kus dál. :)

    OdpovědětVymazat
  7. [1]: Zážitek na mnoho budoucích bezesných nocí. :-)[2]: Jé, díky moc! Nechci říct, že jsem na ty poslední verše nějak zvlášť pyšná... ale taky se mi docela líbí. ;-)[3]: Zajímavé, čtvrtá sloka ke mě přišla z celé básně zdaleka nejsnadněji... prostě najednou byla. A děkuju mnohokrát!!![4]: Úúúúú, děkuju strašně moc! Náhle si připadám jako básník! Vážně díky, víš jak potěší, když ti někdo něco takového řekne? Zvlášť když sám nádherně skládá...[5]: Díky moc!
    Hihi, zrovna jsem chtěla jít k vám na blog a poděkovat ti za tak úžasný dárek. Líbí se mi a moc. Hrála jsem si ji na harfu a musím říct, že není vůbec lehké stihnout do toho hrát tu levou ruku; budu muset cvičit. Taky jsem to zkoušela hrát zároveň s flétnou a stojí to za to. Vážně, jednoduchá ale krásná melodie. Díky, Ilian!!![6]: "Lyrické básně se zdáním epiky"... wow. Díky moc, Clarisso, jsem vážně strašně ráda, že se ti to líbí!

    OdpovědětVymazat
  8. Ta básnička je fakt hluboká... Už si ji čtu během dvou dní asi po páté.
    Vše, čeho jsme se báli, jsme dávno zahubili,
    teď si ve světě lidí hrajeme na bohy,
    proto jsme nestrpěli ticho a vlčí vytí,
    proto jsme světu vzali temnotu z oblohy.
    Krásné

    OdpovědětVymazat
  9. Jsem opravdu moc ráda, že jsi ani neumrzla, ani neusnula a já si tak mohla přečíst tuhle skvělou, hlubokou báseň, a ne jednou.

    OdpovědětVymazat
  10. [7]: Není zač a moc děkuji! :-)
    Za moc rychlá místa se omlouvám, nehraji na harfu, takže netuším co lze zvládnout. Na flétnu? To je dobrý nápad, asi to zkusím ;-)

    OdpovědětVymazat
  11. [8]: Díky moc, těší mě, že tě zaujala. ;-) Snažila jsem se nějak souhrnně vyjádřit svůj názor na nás, lidi.[9]: Já taky. :-) A díky moc![10]: Neomlouvej se, ono to půjde zvládnout. Jenom musím cvičit. :-)

    OdpovědětVymazat
  12. Nezbude mi, než zopakovat to, co již bylo několikrát řečeno. Dostal mě závěr a to o lidech, jak si hrají na bohy. Hluboká myšlenka a musí být snad až děsivé o něčem takovém básnit sama uprostřed noci za psího štěkání...

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Díky hrozně moc! "Hluboká myšlenka"- tak toho si vážně vážím. Děsivé to ani nebylo, spíš takové mrazivé a osamělé...

    OdpovědětVymazat
  14. Vendëa Lissësúl13. března 2016 v 5:58

    Píšeš tak hluboce, ze se nad tím prostě nejde nezamyslet.
    Úžasný!

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: Nic víc, než aby se někdo nad mými básněmi zamyslel, si snad ani nemůžu přát! Díky. :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Omlouvám se za neaktivitu na Tvém blogu. Přicházím sem opět po měsíci a skáčou na mě samé skvosty. Skutečně dokážeš zázraky, protože ač jsem zarytý odpůrce poezie, tvoje poezie mě oslovuje jaksi do hloubky. Tomu se zkrátka říká talent :).

    OdpovědětVymazat
  17. [16]: Neomlouvej se, jsem ráda, že tě tu zase vidím. :-) Díky mockrát! Skvosty... to zvedne člověku ego, zvlášť když to napíše zarytý odpůrce poezie. ;-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka