Šlépěje

Obávám se, že jsem tohle skládala, místo abych se učila a dělala mé nespočetné domácí úkoly, což se mi určitě vymstí, ale po víc než měsíci v Olomouci byl prostě absťák příliš velký. (Každopádně tu strašlivou věc zvanou výškový profil jsem dodělala.) Taky to podle toho vypadá...





Šlépěje

Pod nohou tvojí cosi zašustí:
to z nebes spadly první listů deště,
o létě zašlém v jejich barvách čti
a též o zimě, co nepřišla ještě.

Když večer prší, chodníky se lesknou
ve světlech města; mlhou podzimní
komáří křídla nesou zprávu tesknou
a v ten čas, že jsou lidmi, růže sní.

Tak kráčej tiše, snad nevzbudíš je,
ať ani vítr tě neslyší,
pod nohou tvojí každý list žije,
k zemi se snes z větve nejvyšší.

Má tisíc barev podzim na své líci
a také vůně, ze kterých jde strach;
je rudý, jako vinná réva spící,
pod víčka sype z mrtvých listů prach.

Byl večer šerý po dni polosnivém,
když pavouk dostal příkaz síť svou příst,
v kterou tě chytli: z listů první si vem,
setři jím slzy, v nich nauč se číst.


Komentáře

  1. Dáš prosím "To se mi líbí" na odkazech pod tyhle dvě fotky?
    http://www.mundo.cz/soutez/kaplicka-irsko
    http://www.mundo.cz/soutez/pohled-na-dunmore-head :-) moc díky!! :-)
    (podmínka je přihlášení na facebook)

    OdpovědětVymazat
  2. Opět nádherná básen plná pozoruhodných postřehů. A ten verš o pavoukovi, který dostal rozkaz příst síť: byl to záměr nebo ne? : Da velcí vědci,René Destartes a po něm Richard Dawkins ¨, se na zvířata dívají jako na stroječky, pro které nemá smysl uvažovat o vlastní vůli, takže ten "příkaz" s tím dosti rezonuje. (ještě že nás mezitím naučili, že to tak docela není pravda). Ale dostalo mě to.

    OdpovědětVymazat
  3. Báseň opět úžasná.
    A co škola? Lepší se to aspoň trochu?

    OdpovědětVymazat
  4. První sloka mi přišla drobet tuctovější, ale ostatní už byly typická úžasná Aredhel. :)

    OdpovědětVymazat
  5. [2]: Ha, Šárka vstupuje na pole filosofie! Myslíš, že je Dawkins opravdu až tak Descartovský? Mám pocit, že v jedné ze svých knih přisuzuje určité ne-nutně-strojové vlastnosti snad i nějakému hmyzu či co... (naturalista ve mě se musel ozvat, promiň). :DTeď k tomu nejdůležitějšímu, čili k básni. Definitivně potvrzeno, že Olomouc nemá negativní dopady na poetickou tvorbu. Nebo minimálně olomoucké zážitky, neboť pochopitelně netuším, kde jsi to psala... :DPředposlední sloka je dokonalá ;)

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: : nene, Dawkins myslím není nijak zvlášt descarteovský, jen určité myšlenky mají podobné . Ae u obou je zajímavé sledovat, kam až může zajít uvažování o živých strukturách :D

    OdpovědětVymazat
  7. Vendëa Lissësúl28. října 2015 v 14:50

    Tahle báseň mi tak nějak připomíná dnešní den. Netuším, proč, prostě je to tak...
    Je úžasná, to snad ale ani nemusím dodávat, to je jasné. ;-)

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: A existuje vůbec nějaký fundamentální rozdíl mezi živými a neživými strukturami, když už jsme u toho? Protože mě na základě dosavadních poznatků přijde, že ne. A to má pochopitelně své filosofické důsledky... :)

    OdpovědětVymazat
  9. [8]: Je hodně těžké říct, kdy se stává život životem...Autoreplikaci zvládají už jílové částečky, pohybovat se umí kdeco neživé a kdeco živé se nehýbe...Dalo by se snad říct, že o živém systému můžeme mluvit tehdy, má-li anabolické děje a tendenci k redundanci (tedy dělá si rezervy, skladný metabolismus, počítá s tím, že bude někdy hůř.) Jasně daný rozdíl živé/neživé ale (nejspíš naštěstí) není, a tak máme spoustu prostoru nad tím uvažovat, jak vzniknul život (a filosofové z toho mohou začít vyvozovat..) :)

    OdpovědětVymazat
  10. [1]: Bohužel nemám facebook. Ale hezké fotky, opravdu.[2]: Díky, díky moc!!!
    Obávám se, že jsem verš o pavoukovi myslela trochu víc básnicky. Zmíněné pány biology bohužel neznám a rozhodně o zvířatech nepřemýšlím jako o strojích (a nikdy o mých oblíbených pavoucích). V mých básních se poměrně často objevuje jakási celková personifikace, celá básnička se točí kolem něčeho, co je do jisté míry personifikované, v tomhle případě kolem podzimu. Nevím, jestli je to zřejmé, ale právě podzim je v básni něčím jako "hlavní hrdina/padouch", něco co řídí ostatní prvky básně- k němu odkazuju, když mluvím o "příkazu", ale ne ve smyslu biologickém, jako vážně spíš čistě básnickém. (Wow, právě jsem spáchala analýzu vlastní básně. :-) )[3]: Díky.
    Není to lepší. Nebo je, protože jsem si na spoustu věcí už zvykla, zapadla jsem do rutiny, což u mě znamená konec velké většiny depresí, ale na druhou stranu začínám vidět, že jsem si ukousla moc velké sousto. Nezvládám to. Pořád jenom pracuju a začínám mít špatné svědomí, když dělám něco jiného (jako třeba teď), skoro jako bych se něčemu zpronevěřovala. To je špatné znamení. :-([4]: Takovéhle komentáře mě vždycky nutí sáhodlouze rozebírat danou sloku a přemýšlet, co je s ní špatně. ;-) Chápu to dobře, že je taková "klasicky podzimní"?
    "Typická Aredhel"? Já už mám nějaký typický styl básnění? Děkuju![5]: Psala jsem to na terasách nad Bezručovými sady. :-) Vždycky, když mám pocit, že mám nárok na hodinku prokrastinace, zamířím tam a užívám si podzim. Co se vlivu Olomouce týče, ony ty depresivnější zážitky mají na mojí už tak dost pesimistickou tvorbu účinek docela dobrý. Inspirace. ;-)
    V předposlední sloce jsem nejvíc zápasila s rytmem... zajímavé.[6]: No, mně uvažovat o živých tvorech jako o dobře fungujících strojích přijde dost děsivé...[7]: Sobota (to jsem to skládala) byla dost podobná středě. ;-) Takový průzračný, chladný den.[9]: A co když to nese nějakou genetickou informaci? (Promiň, tomuhle vážně ani trochu nerozumím, takže jsem možná právě plácla nějakou hloupost, ale nefungovalo by to?)

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: Díky :) Tahle problematika mi přijde strašně zajímavá...
    [10]: Genetickou informaci? A co potom mitochondrie? Mají vlastní DNA a přitom jsou součástí našich buněk...

    OdpovědětVymazat
  12. Též skládám svá umělcká díla v čase, kdy nemám - posledně o studijce mě načapala vychovatelka a za trest jsem jí musela básničku přednést... :DJinak básnička se mi fakt mega líbí. :3 A pevné nervy s tó naší Olomócí :D

    OdpovědětVymazat
  13. [10]: Tak jeden ten předmět vysaď. Tohle je prostě moc. Zaměř se jen na jedno.

    OdpovědětVymazat
  14. To je nádhera! Aredhel, jsi nejlepší blogová básnířka, jakou jsem kdy potkala. Poezie mi většinou moc neříká, ale v tvém podání je to opravdu krása. Úžasně jsi vystihla podzimní atmosféru.

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: Ne, to nejde. Je mi to líto, ale dvouobor se musí studovat jako dvouobor. Zjišťoval jsem si to ještě před příjmačkami... :(

    OdpovědětVymazat
  16. [14]: : Ha! Že je Aredhel nejlepší básnířka na Blogu? A jo a jo a jo! :)[11]:[10]: Miochondrie jsou bývalé bakterie, takže tam je ještě životnost potvrzena, ale třeba takové viry, to jsou struktury, které se v přírodě za urč. okolností samy poskládají, protože jejich struktury jsou energeticky výhodné. Pak nejsou schopny se množit bez hostitele, ale určité známky života vykazují. Babo raď, kde život začíná...Pardon za bioúvahy :)

    OdpovědětVymazat
  17. Je to vážně skvěle podzimní, líp už snad ta atmosféra ani vyjádřit nešla.

    OdpovědětVymazat
  18. [11]: Chtěla jsem poznamenat, že mitochondrie byly jakési bakterie, ale Šárka už to udělala za mě... Jinak, vím, že v tom jsou díry, byl to jenom návrh. :-)[12]: Díky moc!
    A co učitelka básničce říkala? Číst tvoje básnická díla je totiž docela zážitek... ;-)[13]: Ještě to nechci úplně vzdávat, ale nejspíš k tomu dojde...[14]: Nejlepší blogová.... och! Děkuju, děkuju, děkuju!!!! Vážně netuším, co na takovouhle poklonu říct. Jsem ráda, že moje poezie je pro tebe přístupná a zajímavá![15]: U mě to jde. Nestuduju totiž dvouobor, ale dvě fakulty- zvlášť. Prakticky dvě vejšky najednou. Se vším špatným i dobrým, co to přináší...[16]: Děkuju, tohle si nezasloužím!
    A ano, víc bioúvah [17]:!!! Třeba viry znějí vážně zajímavě (z bezpečné vzdálenosti). :-)[18]: Díky, Polly. Podzim byl všude kolem, když jsem to psala. :-)

    OdpovědětVymazat
  19. [19]: Tak to upřímnou soustrast. Mě bohatě stačí můj dvouobor, abych měl celý týden co dělat, takže si ani nedokážu představit jak náročné to musí být...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka