O snech a vlnách

Prázdniny skončily. Ano, sice mi ještě do začátku školy zbývá necelý měsíc, ale, co si budu namlouvat, tyhle prázdniny jsou už definitivně za mnou, a s nimi i poslední šťastné chvíle, aspoň na hodně dlouhou dobu. Naštěstí ze vzpomínek se dá žít poměrně dlouho a já jsem jich o prázdninách pár nasbírala. Tohle je jedna z nich.

Věděli jste, že Německo má moře? Hmm, jasně, že věděli. Ale víte, jak strašně krásné je?





O snech a vlnách
Stála po kotníky v příboji a snila. Snila o chladu v létě, o šedých vodách a modro-šedém obzoru, o větrných mlýnech postavených daleko v moři. Byla zima i vedro. Slunce bezostyšně připalovalo, ale ona se přesto zimničně chvěla ve větru, který přicházel ze severu od bezbřehého moře, ze vzdálené Skandinávie. (Později bude v bolestech proklínat slunce i vítr za to, co napáchaly na jejích zádech, ale nyní je jí příjemné, že kvůli větru slunce necítí, a že moře není to teplé kafe, které zná z Chorvatska, ale chladné a kousavě divoké, ačkoliv její sestra říkala, že oceán je ještě divočejší; teď ještě netuší, že o pět hodin později nebude moci ani vzpřímeně stát, natož ležet a odpočívat.)
Snila o slovech, kterými popíše všechnu tu krásu kolem, a o slovech, která nikdy nevysloví. Snila o medúzách, které jí moře vyvrhlo k nohám, narůžovělých a průsvitných jako myšlenky na spánek a smrt. Už nestála ve vlnách po kotníky, ale po pás. Už nestála, ale plavala. V prvních okamžicích věřila, že jí ruce zmrznou na dva kusy ledu a mořská sůl jí nakreslí pod víčka a nad kotníky slova pro ty, co nedoplavali ke břehu. Zároveň však věděla, že bude v pořádku. Odpoledne kráčelo vstříc večeru a nebe bylo modro-šedé, děsivé a nádherné. Víry mraků na obloze slibovaly déšť.
Už jí nebyla zima, ale teplo, a byla šťastná, velice šťastná. Neplavala ke břehu, ale pryč, pryč od pláže a lidí, kteří se báli vejít do vody, pryč od majestátních borovicových lesů, vlnících se ve větru, pryč od slatin s březovými hájky. Plavala vstříc vlnám, přicházejícím z moře, a na každé z nich se nechala dlouze zhoupnout, nebojovala, ale vrhala se jim vstříc s nedočkavě rozpřaženýma rukama a smála se při tom. Svět lidí byl mnoho metrů za ní, kolem ní bylo temně modré Baltské moře a hluboko pod ní bledá písečná pustina. Každá kapka slané vody na její tváři vyprávěla příběhy o životě a smrti v hlubinách, o dešti, který pozvolna přicházel. Nebála se ho - vždy toužila vidět moře v dešti.
První kapky přes tu spoustu vody necítila. Ty další byly jako polibky; ne polibky určené jí, ale polibky nebe moři. Ona jen s úsměvem kradla, co jí nepatřilo. Slyšela ze břehu volat své jméno, ale odmítla je vzít na vědomí. Byla sama. Ani si to nemusela příliš namlouvat. Sama s temně modrým Baltem a jeho šedavými vlnami, narážejícími do vlnolamů z prastarých dřevěných kůlů, rozpukaných časem. Sama s deštěm, jenž patří všem světovým mořím. Sama s hlubinou pod sebou a hlubinou nad sebou.
Proč by měla odpovídat na volání lidí? Proč by se k nim měla vracet?
Kdy znovu bude stát na tomto pobřeží, plavat v těchto vlnách, pokud se k nim vrátí? V zemi, kde se mísí slatiny a obloha, a jezero se slanou i sladkou vodou odděluje od moře jen úzká šíje pevné země. Na pobřeží písečných pláží, které se táhnou nepřerušeně kilometry a kilometry na obě strany. V lesích sličných borovic, sbíhajících téměř až k vodě. Kdy?
Od Dánska tiše připlouvaly majestátně hrozivě bouřkové mraky a větrné mlýny, postavené v moři, už dávno zmizely v šedém dešti; dívka, ztracená uprostřed vln, na ně zapomněla. Byla slabá, slabá dokonce i oproti tomuto letnímu dešti, ale nikdy se ještě necítila tak silná jako teď, když mohla plavat proti vlnám a každou se nechat dlouze, lenivě zhoupnout. A každé to zhoupnutí ji zaneslo o kousek blíž ke břehu, kde běhalo malé světlovlasé dítě a volalo ji jménem.

Komentáře

  1. Skvěle napsané, ale ne jako obvykle. Trochu jinak :).Co se moře týče, vždycky jsem byl k jeho vlivu skeptický. Technicky vzato je to jenom hodně velká hromada slané vody.
    Letos jsem byl ale poprvé na jeho březích a upřímně - takové zážitky se b běžném životě jen tak nevyskytují.
    Nevím, co je na něm vlastně nejvíc fascinující. Snad to, jak tajuplně cizí vlastně je. Nedobytné, vzdorující člověku. Snad proto je tak neskutečně lákavé...

    OdpovědětVymazat
  2. Nádherně napsáno! Musel to být krásný zážitek. Já byla u moře jen jednou, v Irsku, ale nekoupala jsem se v něm.
    Jen si říkám, proč tak smutný úvod. Snad nebude tak zle a ještě si zbytek prázdnin užiješ.

    OdpovědětVymazat
  3. Učiněná krása. K Baltu se chystám příští léto, jelikož už mě nebaví to věčné vedro v Chorvatsku, mám radši chladnější počasí a zataženou oblohu.
    Tahle povídka mě úplně vnesla do toho prostředí v moři, představovala jsem si to. :-) Moře je nádherné a zároveň nebezpečné.
    Je to opravdu nádhera, ty píšeš naprosto skvostně.

    OdpovědětVymazat
  4. Krásné. O to silnější, že skutečné. Líbí se mi to líčení mořských vln a kapek deště. Skutečně nádherné, rozhodně jsi mě inspirovala k návštěvě Baltského moře :).

    OdpovědětVymazat
  5. Je to naprosto úžasné. Už chápu, že jsi byla z Baltu tak nadšená.
    Já moře "znám" od malička, takže mě tak neuchvacuje. Ale strašně se těším teď do Irska a na Severní ledový oceán...

    OdpovědětVymazat
  6. Čichám čichám Telerinskou lásku k moři. Krásné psaní! Moře je tak zvláštní věc! dovede být přinejmenším stejně rozmanité, jako pevnina, a proto je snadné si zamilovat právě určitý kousek ze světového oceánu - třeba právě Balt či Severní moře...A všechny ty potvůrky v něm a tak když se nad mořem zatáhne a rozbouří se vlny.. :)Jen pozor na Vodnáře!

    OdpovědětVymazat
  7. [1]: Děkuju. :-)
    Jsi první člověk, kterého znám, který byl vůči moři skeptický. Fascinující. Myslím, že máš pravdu, moře je fascinující tou "nedobytností", vědomím, že je příliš obrovské a divoké na to, abychom ho mohli plně pochopit...[2]: Děkuju mockrát! V Irsku u oceánu? To bych chtěla... Smutných úvodů si nevšímej, jsem v depresi ohledně blížícího se nástupu na vejšku. V pořádné depresi.[3]: Chlad a zatažená obloha? Vítej v klubu, jsem ráda, že to někdo cítí stejně. :-) A děkuju moc za krásnou pochvalu![4]: Díky! Líčení vody a deště si vždycky užívám. K Baltu určitě zajeď (nejlíp někam, kde nejsou města nebo lidi).[5]: Děkuju! Já jsem moře viděla poprvé ve třetí třídě, takže ho znám vlastně taky "od malička", ale okouzlení stále trvá. Já chci taky vidět oceán![6]: Možná ve mně je kousek Teleri. Nebo jenom přirozené elfí tíhnutí k moři? Vlny jsou nádherné...
    Když jsem tak plavala, říkala jsem si, že je dobře, že se moje výplody nezhmotňují (to už byste o mně víckrát neslyšeli)... ;-)

    OdpovědětVymazat
  8. BREČÍCÍ SMAJLÍK BREČÍCÍ SMAJLÍK Takže Ty opravdu mizíš do Olomouce?  BREČÍCÍ SMAJLÍK BREČÍCÍ SMAJLÍK Jděte s Olomoucí do Morie a pojďte do Prahyyyyuáááááá :D :( :D
    Doufám, že si při studiích najdete oba dva dost času aspon jednou za čas přijet na nějakou Tolkienakci do Prahy! Anebo že vás to tam brzo přestane bavit a přestoupíte. Což bohužel asi nehrozí, protože Olomouc je super. :DJinak i tobě pevné nervy s byrokracií! Informace se ale mezi studenty šíří velice snadno, takže stačí přečkat zápisy, věci ohledně kolejí (jestli budeš na koleji), nějaké to lejstro a máš vystaráno. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Nádherný popis. Je vidět, že zůstáváš éterickou elfkou ve všech situacích :-)
    A malé světlovlasé dítě je to včerejší překvapení?

    OdpovědětVymazat
  10. [8]: Neplač Šárko, mám neblahé tušení, že v Olomouci dlouho nepřežiju a přijdu za tebou do Valinoru (kde jakožto Yavanna přebíváš). ;-) A na tolkienistické akce budu jezdit tak dlouho, dokud budu mít peníze na vlak!
    Snad časem najdu nějakou dobrou duši, která mi pomůže... (A snad bude mít ráda Tolkiena. :-) ) (Kdybych jenom nebyla takový pesimista.)[9]: Díky moc!!! (U moře je snadné zůstat elfkou.)
    To a žádné jiné. ;-)

    OdpovědětVymazat
  11. Už když jsem poprvé četla tvé výtvory na tomhle blogu, byla jsem uchvácená tím, jak zručně umíš kouzlit se slovy. Je to nádherné... :)
    Já se před asi devíti lety podívala ke Středozemnímu moři, ale to jsem byla malý špunt, takže to nebyl až takový zážitek :D

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Děkuju strašně moc, Andoriano! Ono moře dá dostatek inspirace pro "kouzlení se slovy". Určitě brzy k nějakému pojedeš a tentokrát z toho zážitek mít budeš. :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Hvězdy Helcaraxë (povídka inspirovaná Silmarillionem)

Malenka