Dvě básně: Prsteny a Nellas

Dvě rychlé básně, opět inspirované Tolkienem.
Prsteny už jednou zveřejněny byly, konkrétně tady: http://anekron.blog.cz/1502/jeden-vladne-vsem#komentare, jakožto dárek pro Jeremiáše. Vznikly spontánně, v nadšení nad prvním dílem Jeremiášovy třetí sauronovské série a okamžitě jsem se o ně musela podělit. Jelikož ale přeci jenom nechci mít básně rozeseté po celém internetu, zveřejňuji Prsteny ještě jednou tady s tím, že je to samozřejmě pořád Jeremiášův dárek.



Prsteny

Je hora, která k nebi ční,
v ní temná moc a žár,
popel vylévá do plání,
tma spí v korytech škvár.

Je Prsten, jenž ukován zde,
ve třpytu očí zlých,
co devět duší přivede
v svět stínů stříbřitých.

A sedm jiných v kamení
navěky uvězní,
ve zlata rudém plameni
a kletbě, jež v něm zní.

Tak promluv, kde ty zbylé jsou-
tři duše bloudivé.
Kdo utekl kdy před zhoubou,
před silou sudby své?

Tyelpe, promluv, nevidíš –
život tvůj v rukou mám,
mlčet je marné, neznám skrýš,
v níž možno skrýt se nám.

Teď v sále krutém, setmělém,
sám jsi své neštěstí,
mohls však mluvit s přítelem
a s menší bolestí.

(Tři prsteny pro elfy vznešené,
tři prsteny pro šero a hvězd svit,
moc, která uvadání zažene,
pro zradu, jejíž stopy nelze smýt.

Jeden pro krále – oblohy dech.
Druhý pro ženu – zář ve vlasech.
Třetí pro moře – oheň i žal.
Tři jména, která jsem krvi své dal.)




Nellas vznikla stejně rychle jako Prsteny, ačkoliv je podle mě z těch dvou tou méně povedenou. Báseň pro postavu, která je tím nejbližším k elfímu dítěti, co kdy v Tolkienově díle vidíme. Pro dívku, jejíž příběh je dalším z nespočetných důvodů, proč nemám ráda Túrina.


Nellas

Z tichého lesa zazněl smích
a slunce hladí dětské tváře,
závoj strh z stromů ospalých,
teď třpytivá je koupe záře.

A malý kvítek v ručce té,
a smích, jenž v hrůzu promění se,
a čistá v lese studánka,
v níž šedé oči zrcadlí se.

Smutnýma očima na svět se dívá
děvčátko malé s bělostnými vlásky,
tak krátké byly chvíle štěstí,
dětského smíchu, tiché, něžné lásky.

Nyní na lesy padá stín,
hlubší však leží v duši její,
zbledly jí rty, uvadly tváře,
paprsky víc je nezahřejí.

Až rok uplyne rok od té chvíle,
kdy opustí kamennou síň,
opět se mihne úsměv letmý,
srdce opustí jeho stín.

Komentáře

  1. Ano, to co Túrin udělal Nellas (nebo spíš to, že toho dělal až příliš málo - víceméně ji ignoroval) mu rozhodně neslouží ke cti. Jenže já mám Túrina stejně rád. Je impulzivní jako Feanor, jako Boromir. Ale každý z těch tří byl svým způsobem veliký a převýšil mnohé, kteří byli moudřejší.
    Túrin zabil Glaurunga a ačkoli zahubil mnohé a stal se jednou z příčin pádu Nargothrondu, zničením draka jistě zachránil tisíce životů. Nutno říct, že za svou kletbu přitom nemohl o nic víc než za četné přehmaty, kterých se dopustil.
    Jak se říká: neštěstí nechodí nikdy samo.
    Ale štěstí taky ne - proto ti nesmím zapomenout ještě jednou poděkovat za překrásnou báseň ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Mám ráda Nellas. Její klaustrofobie mi přijde roztomilá. :D Já vím, jsem divná...Její rozhovor s Thingolem v Nedokončených příbězích je ale naprosto boží - opravdu se mi ta pasáž hrozně líbila."Seděla jsem na stromě."
    "To dělali i jiní a zatím neměli potřebu se o to se mnou podělit."

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: Přesně. Thingol je skvělá postava. Tak trochu něco mezi Théodenem a Denethorem. Nebo spíš Denethor, kterému ještě zbyla trocha místa v srdci pro ostatní. Přestože taky nakonec podlehl...

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherné básně, hlavně Prsteny, ta mě  svou lehkostí a plynulostí naprosto přikovala k židli. Nellas se taky moc povedla, ačkoliv si jen mlhavě vybavuji její úlohu v Silmarillionu. :)

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Ohledně Túrina se asi nikdy neshodneme... Ano, je impulzivní- až moc!!! Za svoji kletbu sice opravdu nemůže, ale kdyby se jenom o TROCHU víc ovládal, mohl se vyhnout polovině problémů (a polovina v jeho případě znamená už docela dost). To, co udělal Nellas, podle mě nespadá pod kategorii "to ta kletba", ale spíš pod jeho nestálost a velké ego. Zabití Glaurnga je jediná dobrá věc, kterou kdy provedl, a za jakou cenu- jak s oblibou říkám: "Zabít draka a umřít." :-D
    Děkovat nemusíš. ;-)[2]: No ne, ona má klaustrofobii!!! To mě nikdy nenapadlo! Jak to, že mě to nikdy nenapadlo?!? Vždycky hrozně složitě vysvětluju, co má za problém: že nechce chodit atd... a ona je to prostě klaustrofobie!!! Geniální. :-)
    Nellas mám taky moc ráda a její rozhovor s Thingolem nemá chybu- ukazuje, že Thingol má, mimojiné, smysl pro humor- aspoň dokud nezačne mluvit o Berenovi a Lúthien. ;-)[3]: Zajímavé. Nikdy by mě nenapadlo přirovnávat Thingola k Théodenovi a už vůbec ne k Denethorovi (Thingol nemá sebevražedné sklony- aspoň ne vědomě. ;-) ) Pro mě byl vždycky naprosto originální a úžasný. Charakter tak komplikovaný, jak si jen můžu přát- se stranou, tak dobrou, až se jeden diví, a s druhou stranou naprosto neuvěřitelně vychytralou a podlou, a třetí posedlou šperky. :-)[5]: Och, dík moc!!! Nellas se vlastně přímo v Silmarillionu nevyskytuje. Můžeš se o ní dočíst v "rozšířené verzi"- tzn. v Húrinových dětech nebo Nedokončených příbězích. Je to skvělá postava, která se bojí společnosti, je opravdu těžce určitelná věkem a, jak trefně poznamenala Clarissa, trpí klaustrofobií. :-D

    OdpovědětVymazat
  6. [6]: Dokonale jsi vystihla moje chápání Thingola! Na jedné straně klaďas se vším všudy, milující manžel a otec a spravedlivý král, ale na té druhé  vychytralý a občas i oportunistický. Výborná postava pro povídky. :D

    OdpovědětVymazat
  7. Tak přesně vím, kdo je to Nellas...
    Ta Prstenovská je samozřejmě skvělá, ten začátek mi dost připomněl Muzikál.

    OdpovědětVymazat
  8. Pověz mi co ti k tomu mám říct. Mi už vážně docházejí slova, a nerada se opakuji... Prostě krása :)

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: Thingol NEMÁ sebevražedné sklony? A co když řekl trpaslíkovi, že nedostane Nauglamír? To bylo ZATRACENĚ sebevražedné :D[8]: Nellas je plachá elfka z Doriathu (země krále Thingola a Maii Melian) a kamarádka Túrina. Jejich pouto je ale... dost jednostranné. Přestože Túrinovi zachránila pověst, byla mu docela dost ukradená. Přátelili se jen jako děti. Důkaz, že mezirasové svazky vždy nedopadají tak idilicky jako u Arwen či Lúthien.

    OdpovědětVymazat
  10. [7]: Přesně tak!!! Dokonalá postava.[8]: Cítím tu nějakou ironii... ;-) Dík moc, i když netuším, co je to Muzikál.[9]: Děkuju, děkuju mockrát!!![10]: Thingol nemá VĚDOMÉ sebevražedné sklony, o věcech, které nedomyslel nemluvím...

    OdpovědětVymazat
  11. Obě jsou překrásné a o to více žasnu, že vznikly ve chvilince.

    OdpovědětVymazat
  12. I ta nejnepovedenější báseň od tebe by byla vskutku nádherná! A tyhle dvě - jak to děláš? Jak to děláš, že každou jedinou báseň napíšeš jiným způsobem geniálně? :)
    ...Teď mám ještě větší mindrák z toho, že jsem se porád nedostala ke konci Sauronovské série. :o( :D

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Vznikly až neobvykle rychle. :-) Díky![13]: Och, díky- a to jsem si říkala, že Nellas skoro nestojí za zveřejňování...
    Sauronovskou sérii dočti co nejrychleji, stojí to za to!!!

    OdpovědětVymazat
  14. Víc se mí líbí ta o Prstenech ale ta pod tím je též úžasná. Píšeš nádherné básně, proti těmhle jsou mé pokusy o poezii úplné nic. Ty moje nemají ani zpola takovou myšlenku, ani takovou epičnost.Prostě nádhera.

    OdpovědětVymazat
  15. [17]: Děkuji ti mnohokrát za všechna slova chvály. Ale nepodceňuj se- máš potenciál. ;-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka