Lasse-lanta

Neboli listopad.
Nebo Uvadání, jak zní doslovný překlad. Listopad je krásný měsíc, měsíc mlh a šedé barvy, měsíc chladivého větru, měsíc posledních barevných listů a někdy i prvního sněhu. Měsíc hvězd, rozesetých mezi potrhanými cáry mraků.




Lasse-lanta (Listopad)

Padají tiše listy k zemi,
tiše ve vánku zmírají,
ptáci je svými křídly stíní,
smrt tajně chodí po kraji.

Klesají, krouží chladným vzduchem,
než zem sevře je v náručí;
umírá člověk ve chvíli, kdy
žít se sebou se naučí.

Nebe je šedou rouškou snů
bez naděje na procitnutí
a tanec listů v šedém větru
v objetí chladu stát tě nutí.

Ze stromů, jež již nechtějí je,
snáší se listy v tanci smrti,
smrti jejich a smrti ptáků-
a ty se díváš bez pohnutí.

Minula dávno doba světla,
teď světu vládne šedi čas,
a za všechno, co ztratili jsme,
dává nám sbohem listí třas.

Jen výkřik ptáka nad krajinou,
jež nyní patří šedi snění,
nese nám čistou ozvěnou
dávného zvonu vyzvánění.

List žlutý, mrtvý, k zemi padlý,
studené prsty, jež ho drtí,
a šedé křídlo v mračném nebi,
šedého větru tiché dmutí.

Chladná je ruka, která mává,
a smutný je strom bez listí,
najdi jen jedno teplé srdce-
hledej, nemůžeš nalézti.

Tiše padají listy k zemi
a ty je více nespasíš;
život je jenom vzpomínka,
krásná je, ale mrtvá již.

Komentáře

  1. Dostávám z toho poetický komplex méněcennosti, ale dobře mi tak. Se svou úrovní emotivity se na tak velkolepé veršování nikdy nezmůžu ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Ach.... to je tak... krásné... a přitom hrozné.... strašně se mi to líbí.... jako všechny Tvoje básně...

    OdpovědětVymazat
  3. Báseň krásná, ale listopad nemusím. Je to ošklivý měsíc s šedou oblohou bez světla a vlezlou zimou. A taky je ve škole čtvrtletí...

    OdpovědětVymazat
  4. [1]: Dík moc! Trochu jsem si říkala, jestli to není moc dlouhé, každopádně jsem hrozně ráda, že se Ti to líbí!!![2]: Není třeba, aby sis vsugerovával jakékoliv komplexy- píšeš skvěle. Ale dík![3]: Šedá obloha beze světla... no právě! Není to úžasné? (Dobře, chápu, že ne všichni sdílejí moje nadšení...) Dík.

    OdpovědětVymazat
  5. Ta druhá sloka mě ohromila. Celá báseň má velice promyšlenou strukturu, je to skvělé dílo, které opravdu vyvolává takový tísnivý pocit. Úžasné! Kolikrát  mi eště  vyrazíš dech? :)

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Díky, díky moc! Zajímavé, že se ti líbila zrovna druhá sloka, to jsem neočekávala, ale opravdu mě to potěšilo... (Kolikrát ti ještě vyrazím dech? Dokud to nebude aspoň tolikrát, kolikrát tys ho vyrazila mně, budu misi považovat za nedokončenou. :-))

    OdpovědětVymazat
  7. Malá bílá poskakující elfka. To mi, myslým, řekla :D

    OdpovědětVymazat
  8. [9]: Malá ano, poskakující jenom když se nekontroluje, a bílá... jestli myslela můj kostým, tak nakonec nejspíš v bílém nebudu. (Ale možná narážela na to, že jsem etnicky Evropanka, nebo že trpím chronickou nespavostí... jeden nikdy neví. :-) )

    OdpovědětVymazat
  9. Je to krásné. Dostávám z toho takový smutný pocit beznaděje.
    A to jsem měla listopad i zimu docela ráda... Nevadí, budu ho mít ráda i tak (snad) :)

    OdpovědětVymazat
  10. [11]: Ale já MÁM podzim a zimu ráda! Jenom neumím psát pozitivně, z toho asi plyne všechna ta ponurost...

    OdpovědětVymazat
  11. Nádhera. Listopad. Tak prosté slovo a tak dokonalá báseň.Chladná je ruka, která mává,
    a smutný je strom bez listí,
    najdi jen jedno teplé srdce-
    hledej, nemůžeš nalézti- jako by snad ani už neblo naděje. Je to krásné.

    OdpovědětVymazat
  12. [13]: Díky, díky moc, hrozně si vážím tvojí pochvaly!!!(Je zvláštní, že se tolik liší sloky, které zaujaly různé lidi...)

    OdpovědětVymazat
  13. Prekrasnou basen slozila jsi.
    Me srdce zda se malatne,
    protoze nad timto krasnym umem,
    neni skoda slzy, ktera ukapne.

    OdpovědětVymazat
  14. [15]: Díky mockrát za krásnou, básnickou pochvalu pochvalu!!! Je úžasná, moc mě potěšila.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Usínání

Soumračné království

Malenka